Scurtă istorie a nonconformismului

DiogenesPărintele non-conformismului este, după părerea mea, Diogene cinicul, filosoful grec care a trăit acum două mii de ani şi ceva în Atena. Locuia într-un butoi, cerşea, mânca din gunoaie şi îi scotea din minţi pe cei mai înţelepţi şi mai scorţoşi dintre atenieni.

O definiţie destul de faimoasă în epocă, atribuită lui Platon, spunea că omul este un animal biped fără pene. Diogene a jumulit într-o zi un cocoş şi, plimbându-se cu el, îl arăta curioşilor: “Iată omul lui Platon!”.

Tot el umbla prin Atena cu o lumânare aprinsă în plină zi şi, întrebat ce face, răspundea: “Caut un om!”. Altă dată, în vreme ce se masturba în piaţa publică, a fost auzit lamentându-se că nu-şi poate freca şi stomacul cu aceeaşi uşurinţă, pentru a-şi potoli foamea.

Cinismul este un curent care-i datorează numele. Atenienii care râdeau de el îl porecliseră “câinele” (“to kinein” în greceşte), iar Diogene şi-a asumat această poreclă cu încântare. La un banchet, cei prezenţi se amuzau aruncându-i oase, iar Diogene a intrat în joc, aşezându-se în patru labe. Totuşi, la plecare, s-a întors cu spatele la ei şi, ridicând piciorul, şi-a exprimat “cinic” părerea despre comeseni. Cu alt prilej, în vreme ce mânca resturi în piaţa publică, o mulţime gălăgioasă se adunase în jurul lui, strigându-i: “Câine! Câine!”. Diogene s-a oprit, i-a privit şi le-a spus:

“Voi sunteţi câinii, pentru că staţi şi lătraţi în vreme ce eu cinez.”

Pentru astfel de vorbe îndrăzneţe, locuitorii din Sinope, oraşul lui de baştină, îl exilaseră, dar atenienii erau ceva mai toleranţi şi păreau să priceapă că, în spatele non-conformismului coroziv al lui Diogene, se ascundea o inteligenţă rară. Unii ajunseseră chiar să-l îndrăgească şi-i luau apărarea atunci când mânca bătaie de la cei mai puţin deschişi la minte şi la suflet.

Alt non-conformist care mi-e în egală măsură de drag este Sfântul Simeon cel nebun întru Hristos. A trăit în Siria, în veacul al şaselea. S-a călugărit la treizeci de ani şi, după alţi treizeci petrecuţi în pustie, a revenit între oameni pentru a-şi împlini misiunea în cel mai ciudat mod cu putinţă: “Mă duc, a spus el, cu puterea lui Hristos, să râd de lume!”.

Înainte de asta, se rugase ca lumea să-l creadă nebun pentru ca să rămână smerit şi să nu se smintească de la puterea tămăduitoare ce-i fusese dată. Iar Dumnezeu i-a îndeplinit ruga, astfel că oamenii nu l-au cunoscut ca pe un sfânt, ci ca pe un zănatec.

Şi-a făcut intrarea în cetatea Emesei, târând de brâu leşul unui câine, apoi s-a făcut remarcat la slujbă stingând lumânările şi aruncând cu nuci în credincioşi. Altă dată, s-a apucat să spargă vadrele cu vin de la o cârciumă, iar apoi s-a dezbrăcat în camera unde dormea nevasta cârciumarului, aşa că i s-a dus vorba că nu e nu doar nebun şi scandalagiu, ci şi curvar.

Totuşi, sub aparenţa acestor excentricităţi, Simeon îi vindeca pe cei bolnavi şi îi salva pe cei în pericol. În episodul cu vadrele de vin, spre exemplu, vinul fusese otrăvit de un şarpe care-şi lăsase veninul în ele.

Am citat aceste două exemple ca să arăt de ce eu cred că nonconformismul este vital într-o societate sănătoasă. John Stuart Mill spune în eseul său despre libertate că

“excentricitatea abundă întotdeauna acolo unde şi când tăria de caracter se găseşte din belşug; iar cantitatea de excentricitate dintr-o societate e, în general, proporţională cu cantitatea de geniu, vigoare a minţii şi curaj moral care se găsesc în ea.”

Aşadar, nu vă temeţi să fiţi excentrici, să fiţi nebuni întru voi. Conformismul n-aduce altceva decât pensie.

:: Styler, octombrie 2009

  1. Singura problema este ca pe masura ce devenim mai “dezvoltati” ca societate, penalizam din ce in ce mai drastic nonconformismul.

    Pentru ca dezvoltarea asta vine la pachet cu reguli stricte, sisteme, ordine.

    Ce inseamna nonconformismul daca nu o picatura de haos intr-o mare de ordine si conformism?

    Avem nevoie de picatura asta de haos? Da! Cu siguranta. Asta ne deosebeste de masini – creativitatea, incertitudinea, semnele de intrebare.

  2. Am invatat eu odata ca societatea este formata din institutii formale si informale. A nu se intelege ca institutiile sunt cladirile sau denumirilor anumitor organizatii, ci un set de reguli.
    Acele institutii informale sunt regulile nescrise ale societatii, reguli care in momentul de fata au capatat statutul de obiceiuri, traditii etc. La momentul lor erau de neconceput, indezirabile. Acum le privim ca fiind ceva normal.
    Totul tine de obisnuinta. Un comportament nonconformist devine unul acceptat de societate si acest lucru se intampla de cand lumea si pamantul. Ca sa vorbesc in termenii mei economici, este ca o spirala inflationista :).

  3. Da bre, a iesit si asta ok. Dealtfel daia ai si scris cele de mai sus, pentru ca ai stiut reactia.
    Este bine sa mai vedem unele imagini si prin scrisul tau, sa nu le uitam. Viata are propria scoala, in care poti vedea miza celor pentru care lupti. Insa eu mai uit sa imi aduc aminte si de cele ce ai scris tu mai sus.
    Multumesc ca ai readus discutia…

    Victor MAXIM general manager PEOPLE Inc. Romania

  4. Foarte interesant post-ul:) Daca de Diogene cred ca multi stiu cine a fost si i-au citit “ispraviile”, sincer, despre Sfântul Simeon cel nebun întru Hristos cred ca foarte putini.Eu una e prima oara cand citesc ceva despre el…Interesant, educativ si reconfortant…:)

Leave a Reply