Vertigo

Trebuie să fi avut vreo 10-12 ani când am încercat, împreună cu vărul meu, Călin, să escaladez turnul de apă care domină comuna Lereşti din vârful unei râpe abrupte, căreia localnicii îi zic “hulă”. Vizibil de oriunde din sat, turnul oferea, la rândul lui, o privelişte unică asupra şoselei şerpuitoare, flancată de gospodării şi ramificată la răstimpuri ca urma fosilă a unui os de peşte gigant. O scară verticală, cu o protecţie rudimentară, urca până în vârful turnului, la o înălţime de 20-30 de metri. Numai gândul la perspectiva panoramică pe care aş fi putut-o descoperi pe metereze îmi tăia respiraţia.

Călin a urcat primul, cu o uşurinţă care mi-a dat încredere. Când l-am urmat, nici n-am simţit primii paşi. Apoi, pe măsură ce urcam, am început să conştientizez înălţimea. După vreo zece metri, am simţit cum scara se bălăngăne periculos cu mine. Mi se părea că fiecare mişcare face să trepideze toată construcţia. Privisem în jos şi mă imaginasem deja în cădere. M-am oprit să-mi trag sufletul. Senzaţia de pericol s-a mai domolit.

Apoi, când am încercat să urc din nou, totul a reînceput, ca o sirenă de alarmă care te asurzeşte şi nu te mai lasă să gândeşti. Am ridicat piciorul, dar piciorul nu mă mai asculta. Am simţit cum mâinile tremură nervos pe marginea scării. Apoi, în haosul din cap a apărut un singur gând luminos: “Dacă cobori acum, totul o să fie bine.” Cu fiecare pas făcut în jos, mă simţeam mai în siguranţă. L-am aşteptat pe Călin la baza turnului, încă terifiat de experienţa prin care trecusem şi hotărât să n-o mai repet prea curând.

De atunci, relaţia mea cu înălţimile a rămas una contradictorie: iubesc priveliştile văzute de sus, perspectivele în vol d’oiseau, dar gândul escaladei mă paralizează. La 14 ani, am urcat pe scări, mai mult mort, decât viu, până la primul etaj al Turnului Eiffel, şi asta e tot ce-mi mai amintesc din respectiva experienţă: frica a şters fundalul Parisului şi a lăsat doar câteva fotograme cu nişte trepte de fier prin perforaţiile cărora mă feream să privesc hăul de sub mine.

Am reuşit să-mi stăpânesc pentru prima dată vertijul acum cinci ani şi ceva, la Festivalul Sziget, unde am urcat pe un perete de căţărări şi apoi pe o scară de frânghie până la platforma de unde mi-am dat drumul cu o tiroliană. Dar ştiu că cele câteva (mai multe) pahare de Unicum date pe gât înainte au contribuit decisiv la această victorie. Frica a rămas tot acolo.

La începutul lui decembrie, am mers să filmez în Dobrogea, la Fântânele, acolo unde Grupul CEZ construieşte cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa. Un operator urma să urce în nacela unei turbine eoliene ca să prindă câteva cadre aeriene. Când am ajuns pe şantier şi am văzut segmentele de turn culcate la sol, mi s-a părut că-mi inspiră ceva foarte solid şi foarte sigur. Nu m-am gândit foarte mult atunci când le-am cerut gazdelor permisiunea să urc şi eu în nacelă.

Turbina are o sută de metri înălţime, cu zece metri mai mult decât Intercontinentalul. În interiorul ei, sunt mai multe segmente de scări, separate de platforme pe care te poţi odihni în timpul escaladei. Segmentele au, fiecare, 25 de metri, cât un bloc de 10 etaje. Primii paşi au părut floare la ureche. Dar când am ajuns la jumătatea primului segment, mi-am readus aminte totul: turnul de la Lereşti, scara ruginită, betonul murdar şi pătat de muşchi, verdele crud al pădurii, hula şi hăul de dedesubt. Am început să respir sacadat şi am simţit cum mâna tremură nervos pe scară. M-am oprit. Eram într-un cilindru alb, suspendat pe o scară metalică, fără niciun punct mental de sprijin în golul din jur. Pentru o clipă, n-am mai gândit nimic.

“Odihniţi-vă, nu vă grăbeşte nimeni!”, mi-a strigat inginerul care ne însoţea. A fost punctul de sprijin pe care-l căutam. I-am spus “la revedere” gândului care mă îmbia să cobor. Ştiam că sunt atât de bine asigurat, încât, şi să fi vrut, n-aş fi putut să-mi fac vreun rău. Am continuat să privesc drept înainte, în peretele alb, şi am pus mâna mai sus pe scară. Am ajuns pe prima platformă încă tremurând.

Al doilea segment a fost parcă şi mai greu de învins, deja mi-era groază la gândul că va trebui să şi cobor. Dar al treilea, cel în legătură cu care fusesem avertizaţi că va fi cel mai dificil, s-a dovedit, în cazul meu, eliberator. De pe la a zecea treaptă, am început să zâmbesc. Nu mai tremuram şi respiram normal. Când am ajuns sus, îmi părea rău că nu mai aveam ce urca.

Priveliştea de pe nacelă a fost aşa cum îmi imaginasem în copilărie că se vede pământul de la înălţimea turnului de apă. Ancorat, în bătaia vântului, pe mica platformă, m-am simţit cu adevărat pe acoperişul lumii, un derviş plutitor, împăcat cu sine şi cu cele de sub el. Şi care a învăţat că, în spatele oricărei anxietăţi, se ascunde o voluptate la fel de mare.

:: Elle, ianuarie 2010

1. e bine cel puţin că ţi-ai învins frica…deşi teama asta e mai uşor de învins decât altele. mie, pe lângă teama de înălţime, mi-e frică de câinii fără stăpân şi dacă frica de înălţime aş putea-o învinge expunându-mă cât mai des înălţimilor mari, nu cred că aş avea acelaşi avânt când vine vorba de câini…hm şi până la urmă e doar o chestiune psihologică, de auto-control…

2. Cum spuneam, acesta manifestare se poate educa:) ar fi fost pacat sa nu ne impartasesti aceasta experienta.
    Foarte frumoasa povestea, unii o traiesc prin prisma meseriei pe care si-o aleg.S-ar putea spune ca sunt deja “la înălțime”

3. Memories…:)
    Turnul e tot acolo. Ne asteapta sa mai incercam o data 🙂
    Bineinteles ca in 20 de ani scara a mai ruginit deci sentimentul
    o sa fie cam acelasi chiar daca intre timp zici tu ca te-ai mai
    experimentat 🙂

4. Sentimentul victoriei asupra propriilor temeri e foarte placut, stiu.

Posibilitatea de a publica pe site-ul propriu articole aparute in Elle si Esquire este mentionata in contractul de colaborare? Sub ce forma si cat de restrictiv este specificatia? (adica ai drepturi depline asupra articolelor, pot fi publicate oriunde?) Incerc sa intru tiptil in lumea mass-media..

5. @MR, contractele de care mă întrebi au şi o clauză de confidenţialitate care mă împiedică să-ţi dau detaliile care te interesează. dar, oricum, nu cred că de copy-paste ai tu nevoie, ci de un contract care să ţi se potrivească. spune-le celor cu care trebuie să semnezi ce doreşti si vezi ce sunt ei dispuşi să-ţi ofere. that’s how it works.

şi un sfat, dacă tot vrei să intri în lumea asta – fă-ţi într-o zi timp şi citeşte legea dreptului de autor şi a drepturilor conexe. o găseşti pe net. este documentul care guvernează relaţia dintre tine şi orice editor/publicaţie.

6. Eu am prins turnul cu pricina in construtie. Am reusit sa ne cataram pe el (eu + doi veri), insa in acea perioadda era in constructie, ne-am folosit de armaturile care erau deja montate.
    Cred ca in aceiasi zi mi-a fost insa o frica de moarte coborand pe ceea ce tu numesti Hula. Nu stiam ca i se spune asa…. Am coborat printre mii de pietre care cadeau sub noi si am avut de cateva ori senzatia ca sunt la limita, ca sunt in situatia in care mi-as putea da drumul.
    De atunci am ramas cu senzatia ca intotdeauna cei care cad defapt ar mai fi putut face un efort, insa pur si simplu au renuntat.