“Lasati SPP-istii, girofarurile si coroanele de flori si aprindeti o lumanare pe 22 decembrie”
Aveam 8 ani la Revolutie. N-am inteles mare lucru din ceea ce s-a intamplat. De atfel, nici n-am fost la Bucuresti. Eram la tara, la Leresti, satul natal al lui Vasile Milea. Tot ce-mi aduc aminte e ziua cand l-au inmormantat. Dealurile erau albe de la caschetele fortelor speciale, mormantul era din marmura neagra, intreaga solemnitate cu care Vasile Milea era condus pe ultimul drum avea pentru mine mai multa concretete decat semnificatia unor cuvinte precum „martir”, „sacrificiu”, „masacru”, pe care le tot auzisem la televizor.
Dar cand ne-am intors la Bucuresti, cineva ne-a dus, pe mine si pe sora mea, la Piata Romana, unde oamenii improvizasera un imens sanctuar. Mi-aduc aminte imaginea lumanarilor care ardeau, topite unele in altele, ca niste mici faclii. Rudele celor morti imparteau mici pomeni. Eram copil si nu intelegeam foarte bine ce e moartea. Coliva era pentru mine un desert mai special pe care-l primeam in ocazii pe care adultii le numeau triste.
La Piata Romana, o femeie al carei copil fusese ucis mi-a intins un pahar cu coliva. Bocea, dar ochii ei priveau stins, nu mai aveau lacrimi, avea fata schimonosita de ura, o ura muta, o ura care nu mai voia sa priceapa nimic, o ura deznadajduita care parea s-o haituiasca. In mintea mea de copil, moartea a inceput sa insemne ceva, am inceput sa pricep ce pierdere poate fi moartea neasteptata, moartea nedreapta, moartea cu zile.
Cand am ajuns acasa, prima gura de coliva avea gust sarat, plangeam, dar nu-mi lasam lacrimile sa curga. Mi se parea ca plansul e pentru mortii care mor la vremea lor. Sa plang mi s-a parut atunci un sacrilegiu.
Cand am crescut, am aflat ca Revolutia n-a fost Revolutie. Ca in strada s-a iesit de-a-n pulea. Ca s-a murit degeaba. Ca acel copil al mamei incremenite de durere la Piata Romana a fost un fraier manipulat de Securitate, de CIA, de KGB, de criptocomunisti, de Armata si de toti smecherii care au facut Revolutia la televizor si care au plecat de-acolo direct la Palatul Victoria, la Cotroceni, la Parlament. M-am maturizat si am descoperit ca renteaza sa fii mai degraba smecher decat fraier.
Pe 22 decembrie, smecherii depun coroane de flori, inconjurati de SPP-isti si de Armata, la monumentele pe care le-au ridicat in amintirea fraierilor. Mi se pare obscen ca o armata care, de peste 60 de ani, n-a luptat decat impotriva poporului sau are tupeul sa traga salve de tun in ziua cand ar trebui sa se retraga in cazarmi si sa taca.
Pe 22 decembrie merg de mai multi ani cu sora mea si cu cativa prieteni la Universitate si aprind o lumanare la troite. De obicei, in fata Teatrului National concerteaza niste fete stridente sau niste baieti oxigenati. Acum cativa ani mi se parea ca e lipsit de piosenie ca primaria sa dea aviz pentru asa ceva. Astazi sunt mai ingaduitor: fraierii au murit si pentru asta.
Cand ii spun unui strain care viziteaza centrul Bucurestiului ca „aici s-a murit pentru libertate” mi-aduc aminte de lumanarile aprinse si de ochii stinsi de la Piata Romana si mi se face pielea de gaina. Smecherilor cred ca li se face doar frig. Lasati SPP-istii, girofarurile si coroanele de flori si aprindeti o lumanare pe 22 decembrie. Pe fraieri cu nimic n-o sa-i incalzeasca. Dar voua o sa va tina de frig.
:: Evenimentul Zilei, decembrie 2006
mdah.. pai chiar ma intrebam mai ieri cum au perceput revolutia/efectele imediate ale acesteia, cei care pe-atunci erau copii.. ma gandeam ca cine stie ce traume au trait altii, sau ce profunzimi ascunse au descoperit si eu n-am reushit sa le patrund.. pt. ca acum sa descopar ca si pt. altii a fost la fel de incert, de trist, de lipsit de importanta sau de infiorator.. initial revolutia n-a fost pt. mine decat un refugiu dureros la tara (sa nu radeti dar chiar asa a fost), nelinistea din ochii parintilor, intrigarile lor in legatura cu tot ceea ce se intampla altora si nestiinta..dar azi vedem altfel lucrurile.. si poate pe langa sentimentul acela de dispretz pt. acei oameni care si-au sacrificat viata pt. un “fals” ideal al libertatii, totusi unii resimt o admiratie, pt. ca oamenii aceia au crezut in ceva, au avut puterea (cah ce fals imi suna) sa lupte pt. acel ideal bla bla.. hmm si eu totushi inca ma intreb si nu stiu ce sa cred.. pt ca adevarul are multe fete, iar noua ni s-a prezentat doar una, doua.. pot doar sa speculez si sa oscilez..
Ccum nu pot vorbi din experienta, pot si eu doar sa speculez. sper doar ca aceia care au iesit in strada au avut un scop, cel care s-a implinit de craciun si dupa. as vrea sa cred ca lumea nu s-a dus la revolutie “de-a surda”, ci pentru ca aveau un ideal. nu cred ca are cineva dreptul sa ii numeasca fraieri, pentru ca pana la urma de la ei avem ce avem acum. cel putin asa vad eu lucrurile. asa ca eu spun ca merita un requiem acesti eroi (termen foarte corect pus sub intrebare in “Pierdut erou. Il declar nul”; da, si articolul ala mi-a creat niste intrebari, dar nu despre asta vorbesc acum). merita sa ne amintim de ei, pentru ca eu fac parte din aceia care ii admira pentru ce au incercat sa faca si pentru ce au reusit. acum poate articolul ala de la Salvati zidurile de anul trecut poate sa imi combata ideea cu “ce au reusit”. da, sunt de acord ca ridicarea comertului la un rang pe care nu-l merita e inutila. dar pe de alta parte, eu nu as putea sa spun asta aici daca nu ar fi fost ei. trebuie sa ne aceeptam trecutul si sa acceptam valorile. putin off-topic, daca mari romani avea si categorii, eroul revolutionar cred eu ca ar merita titlul asta. asa gandesc eu cu mintea de 16 ani. poate la anul o sa gandesc altfel, paote si acum gandesc prost, dar asta cred eu. despre revolutie, care intr-un fel sau altul, ne-a marcat tuturor existenta postdecembrista.
Gand la gand cu bucurie. Cred ca aveam aceeasi varsta la revolutie. Si cred ca gandim la unison. 😉
toti 3? :D.. sau care cu care?.. ca eu am impresia ca broken_angel e mai mica 🙂
am vb cu niste profesoare in legatura cu revolutia.. eram curioasa cum au perceput ele evenimentul.. si mi-au povestit ca au existat pb. doar din punctul de vedere al interactiunii cu celelalte minoritati.. pt. ca pe vremea aceea predau la un liceu mixt (sectie rom+magh) si cand a izbucnit revolutia, profesorii maghiari s-au trezit, caaa citez: “nu vor putea sa se dezvolte din punct de vedere cultural si al civilizatiei, daca vor continua sa lucreze cu si alaturi de romani”.. si efectiv elevii au refuzat sa mai vb. lb. romana, injurandu’si colegii si zicand ca doar atat stiu ei sa zica.. au fost mai multe pb. din punctul asta de vedere, dar oricum a fost surprinzator ca s-a putut intampla asa ceva..
Ai folosit de 5 ori(incl in titlu) epitetul”fraier”fara sa pui niciodata ghilimele.Sa-ntelegem ca mortii din decembrie’89 sint realmente niste fraieri sau ca tu esti indeajuns de fraier incit sa nu stii pe unde se agata niste ghilimele.Se pare ca n-ai inteles nici pina acum semnificatia cuvintelor “martir”,”sacrificiu”din moment ce-o prostituezi tapotind cu ea fruntea asudata a managerilor care “reconstruiesc Romania”.Pt “originalitatea” ta iubitoare de contrasens,e un sacrilegiu sa adecvezi acele cuvinte la continutul lor firesc,e ridicol sa-i descrii cu ele pe cei ucisi in decembrie’89.E mai cool si mai trendy sa-i onorezi facindu-i fraieri,fara ghilimele.Numai ca,”odata cu apa murdara,arunci din copaie si copilul”,lovind in ticalosi,murdaresti si inocentii.Or vitriolarea profitorilor lui dec ’89 se putea face si fara profanarea,chiar si “cinic-generos-metaforica”,a victimelor si fara fetisizarea “nonsensului” mortii lor.Oamenii aceia n-au murit ca niste fraieri,fie si doar pt ca in momentul mortii isi traiau prima LIBERTATE,deci participau la un SENS ireductibil la viziunea ta postum-dezabuzanta.Daca celebrarea lor cade,din ce in ce mai mult in derizoriu,asta se intimpla si din cauza efectelor perverse ale acestui mod de “elogiere prin denigrare”.Se intimpla pt ca frivolitatea si suficienta ne impiedica sa construim o redundanta autentica a comemorarii.Umberto Eco sugera ca la capatul fiecarei interpretari pindeste “sensul literal”.Ori sensul literal al”fraierilor” lui Bucurenci nu difera prea mult de cel al”viermilor” lui Vadim Tudor”.Daca-i intitulezi cu obstinatie,fraieri,chiar minat de intentii bune,eroii din dec’89 vor sfirsi,intr-o buna zi,prin a trece,cu adevarat,drept fraieri…