Pe ultima sută de metri răspund şi eu întrebărilor puse de Bilanţul Responsabilităţii Sociale. Citeşte şi răspunsurile lui Doru, colegul meu de la MaiMultVerde.
1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea in societate si de ce?
Sunt foarte multe companii pe care le apreciez pentru implicarea în societate, iar motivele sunt variate. Ca să fac un top, am încercat să folosesc un criteriu unitar – volumul finanţărilor – şi o condiţie sine qua non – autenticitatea demersului lor. Din datele pe care le deţin eu, primele locuri în acest top le ocupă Petrom, Coca-Cola HBC România şi Unicredit Ţiriac Bank. Fiecare a cheltuit peste un miliona de euro în programe de responsabilitate socială, iar oamenii care se ocupă de aceste programe pentru fiecare dintre cele trei companii cred cu tărie în ceea ce fac.
2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2008 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate? (te poti referi atat la ce au facut bine, cat si la ce au facut gresit, sau ar fi trebuit sa faca)
Într-o foarte mare măsură. 2008 a fost un an de graţie pentru responsabilitatea socială. Actorii deja consacraţi din acest sector şi-au consolidat poziţia, cheltuind mai mult şi mai cu cap, în vreme ce noii actori, aşteptaţi de ceva vreme, au început să-şi facă simţită prezenţa. A fost primul an în care am simţit că s-a creat o presiune, dacă nu publică, măcar în media şi în advertising, asupra acelor companii cu programe de CSR prea subţiri sau inexistente. În fine, m-am bucurat să văd că şi companii 100% româneşti încep să facă diferenţele între marketing, CSR şi filantropie.
3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009? (te poti referi la cauzele pe care ar trebui sa le sustina, la modul in care ar trebui sa o faca sau la modul in care ar trebui sa comunice despre asta)
Este un an dificil, în care directorul de comunicare şi cel de corporate affairs vor trebui să le ţină piept directorului financiar şi preşedintelui companiei. Din această încleştare, programele de CSR vor ieşi destul de şifonate. Nu mă tem că finanţările vor scădea, pentru că e un lucru firesc să reduci bugetele în vreme de criză. Mă aştept însă ca ele să nu dipară cu totul. De felul în care va răspunde acestei aşteptări depinde cum va ieşi din criză nu doar compania cu pricina, ci şi bunul ei renume.
4. Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, si in special pe cele de la care cumperi, sa fie mai responsabile in 2009? (in contextul crizei economica, ne intereseaza daca tu personal esti dispus sa recompensezi sau sa sanctionezi companiile care se implica, respectiv nu se implica in rezolvarea problemelor sociale pe care le va avea de infruntat Romania in 2009)
Comunicându-le de fiecare dată când am ocazia, personal sau prin media, că mă aştept să se comporte şi pe timp de criză la fel de responsabil cum s-au comportat pe timp de expansiune economică (răspunsul la întrebarea din paranteză este “da”).
ma scuzat’ ca importunez. esti leapsa
Buna,
Ma numesc Sorina Molcut si sunt studenta la comunicare in cluj-napoca. In timp ce faceam un pic de cercetare pentru lucrarea de licenta, pe care urmeaza sa o sustin in acest an, am descoperit si bloggul dvs., unde am gasit articole in care ati dezbatut tema CSR-ului. Aceasta este si tema catre care m-am indreptat si eu pentru lucrarea de licenta, de aceea m-am gandit ca, fiind in tema cu ceea ce reprezinta acest domeniu al CSR-ului ati putea sa imi raspundeti la cateva intrebari pe care le-am introdus intr-un chestionar, care sa imi foloseasca la partea practica a lucrarii de licenta. In cazul in care sunteti de acord sa ma ajutati cu complectarea unui chestionar, as avea nevoie de o adresa de contact unde sa trimit chestionarul.
Va multumesc