Am fost în noiembrie anul trecut şi în aprilie a.c. la două dezbateri organizate de grupul socialist din Parlamentul European despre Delta Dunării. La ambele, Adriana Ţicău a venit să ne povestească ce mai pregătesc Comisia pentru Transport şi Directoratul General pentru Transport în legătură cu extinderea şi consolidarea reţelei de transport european. Şi să ne spună ce proiect minunat este coridorul de transport Dunăre – Main – Meuse – Rhin.
La ambele dezbateri, Adriana Ţicău a cerut să ia cuvântul între primii vorbitori pentru că se grăbea să ajungă în altă parte. Aşa de tare se grăbea, încât la niciuna dintre dezbateri nu a mai rămas ca să audă ce părere au şi ecologiştii din sală despre planurile DG TRANS. De fapt, atât la Bruxelles, cât şi la Tulcea, Adriana Ţicău a venit cu aceeaşi prezentare şi cu acelaşi discurs, ca să ne intre bine-n cap, chiar şi de două ori dacă e nevoie, ce lucru bun ne aşteaptă.
Întâmplarea face să cunosc proiectul TEN-T, care include şi conectarea Dunării cu Mainul, cu Meuse şi cu Rhinul şi îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe aceste fluvii. Acum 4 ani am fost tot la Bruxelles ca să avertizez, în numele Asociaţiei “Salvaţi Delta” că Delta Dunării nu trebuie să devină o autostradă acvatică.
Aşa că mi-a picat foarte prost suficienţa cu care Adriana Ţicău ne-a dăscălit, fără să ne mai lase să ne spunem şi noi opinia, în legătură cu beneficiile (incontestabile) ale acestui proiect, omiţând să mai facă referire şi la impactul catastrofal pe care acest proiect îl va avea asupra biodiversităţii celor patru fluvii.
Azi dimineaţă am văzut şi pe blogul Elenei Băsescu obiectivul ca Dunărea să devină un canal navigabil european. Cuvintele nu puteau fi alese mai prost. De mai bine de 6 ani Comisia Internaţională pentru Protecţia Dunării şi WWF avertizează că Dunărea este un fluviu viu şi nu trebuie tratat doar ca un simplu canal navigabil.
Pare că viitorii europarlamentari nu se vor mai poticni în aceste nuanţe: fluviu, canal, navigaţia să meargă, asta-i important… Nicăieri între cele 8 măsuri propuse de Elena Băsescu nu apare necesitatea reducerii impactului ecologic al lucrărilor care se vor efectua în bazinul Dunării.
Dacă aş fi în locul Elenei Băsescu, mi-aş da repede rendez-vous cu cineva de la WWF România şi m-aş pune la curent în legătură cu impactul pe care “îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre” îl are asupra ecosistemelor din bazinul Dunării, asupra speciilor de peşti (şi mai ales de sturioni) şi asupra capacităţii acestui râu de a preveni indundaţiile, de a-i hrăni şi de a le da o ocupaţie oamenilor care locuiesc pe malurile lui.
Apoi aş face un drum până la Cernavodă şi aş privi bine, bine de tot canalul Dunăre-Marea Neagră. Acela este un canal navigabil. Dunărea e cel mai lung şi unul dintre cele mai bătrâne fluvii ale Europei. Nu este doar un canal navigabil.
Pozitia celor 2 ‘fatuce’ privind dezvoltarea de proiecte pentru Dunarea albastra este doar o mica particica, au ‘copiat’ si ele cum au putut
totusi uneori parca cauti numai publicitate
pentru ca a confunda un program vezi TEN-T cu proiectul TEN-T este mai mult decat o scapare
http://tentea.ec.europa.eu/en/home.htm
in general PROGRAM=mai multe proiecte
de bine,
Am ceva dubii ca eba va citi blogul tau sau ca o intereseaza. E preocupata sa-si scrie jurnalul 😉
tipic…vad ca pe masura ce se apropie “the boiling point” apar gafe..mizerii..adevaruri(vezi ep. Crin Antonescu also)
@i, proiect şi program pot fi interşanjate. Admit că “program” ar fi fost mai adecvat, dar nu cred că “proiect” e impropriu în acest caz.
Dacă deschideai PDF-ul către care am trimis link-ul vedeai că este exact proiectul sau programul de implementarea căruia se ocupă agenţia către care ai pus tu link-ul.
Nu există un proiect TEN-T şi un program TEN-T, deci nu poate fi nicio confuzie. Sunt unul şi acelaşi lucru.
nu era volga fluviul cel mai lung din europa ?
Mă întreb de ce-ţi iroseşti timpul pe blogul d-rei, când e atăt de evident că nu e al ei?!
În altă ordine de idei, nu pot să nu râd citind “esenţă” mesajului “De la Constanţa la Rotterdam cu vaporul” de parcă asta ar trebui să mă facă s-o trimit la Parlamentul European. Astia de-o susţin în campanie ar trebui trimişi acasă.
@Bucurenci
parol?
tu esti formator de opinie si nu numai,
umila mea parere, cat de drag mi-ai fi, ar fi: respecta asta
….am deschis link-ul,
consecinta este referirea trimisa pentru PROGRAM TEN-T.
Zici: Nu există un proiect TEN-T (vezi articol) şi un program TEN-T, deci nu poate fi nici o confuzie. Sunt unul şi acelaşi lucru.
Zic: NU, nu e unul si acelasi lucru
PROGRAM-ul TEN-T este un finantator=> existenta proiecte finantate in cadrul TEN-T
ohh…mamma…
cred in imbunatatirea omului, cred in schimbarea lui in bine. insa in ultima vreme vad mai mult masti si mai putin oameni. prea multe proiecte si mai putin vise de implinit.
falsitatea, cinismul strigator la cer au devenit parghiile cu care se ajunge in “varf”. a se vedea Eba_office si preocuparea subita pentru problemele europene altele decat buddha_bar, D&G.
intorcandu-ma la subiect, stau si ma intreb ce ar fi facut elvetienii daca aveau delta noastra…
faptul ca fata lu’ tata basescu da fluviul pe canal – ca limbaj – nu ar fi cea mai crunta problema; ca e una de forma;
eu cred ca ar trebui sa privim la fondul problemei si sa-i luam pe onor politicienii romani sa-i mai scufundam in dunare, ca poate daca raman cateva zeci de secunde fara aer, le-o veni icrele la cap… ca neuroni, de unde?
Vad ca si eBa e mai mult verde! 🙂 pe blog!
@i, proiectul/programul TEN-T este, între altele, şi un finanţator pentru proiectele din cadrul lui pentru că aşa funcţionează lucrurile în UE. Dar nu s-a creat un fond generic pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport, urmând să se depună proiecte de orice fel pentru finanţare, ci s-au ales de la bun început cele 30 de subproiecte prioritare, între care al 18-lea a fost de la bun început coridorul Dunăre-Main-Meuse-Rhin.
Deci ideea că Dunărea să devină o autostradă acvatică făcea parte din proiectul TEN-T de la bun început.
@bucurenci
te contrazici,
esti inflexibil,
‘atentionarea’ a fost prietenoasa si se vroia constructiva
…deci
Dragos, ar trebui sa stii ca asa fac politicienii romani. Am fost si eu pe la cateva intalniri unde, dupa ce-si citeau discursul si, eventual, se mai contraziceau in public, plecau frumos de la intalnire. Exista o asemenea aroganta crasa in cadrul familiei politice romane, parte justificata de slaba pregatire a societatii romanesti (cea mai buna dovada este data de mediile romanesti de informare care, in proportie de 99%, nu trec de baltoaca insalubra, initiata de VC Tudor si patentata de Diaconescu).
Cine poate se salveaza!
Tocmai ce m-am uitat si eu pe harta. Suprafata navigabila ce coincide cu Delta dunarii este asezata sub statusul: “works ongoing”. Intrebarea mea pentru dl. bucurenci: de ce expertii nu includ canalul dunare-marea neagra in coridorul asta si prefera sa trimita vapoarele prin delta? Nu e mai practic? Se scurteaza si din distanta, iar Delta ramane neatinsa. Sau nu se preteaza canalul la asa ceva? Poate ca eforturile de a adanci canalul servesc pe termen lung interesului national (Delta….duh) mai bine decat o solutie rapida pe care s-o regretam mai tarziu. Am vazut ca sunt portiuni asupra carora lucrarile incep abia din 2013. Timp pentru studii de fezabilitate ar fi.
Canalul Dunăre–Marea Neagră nu este un canal navigabil de mare adâncime, astfel că cea mai mare parte a traficului naval pe coridorul 7 se desfăşoară pe braţul Sulina. Este şi părerea mea (şi probabil că şi a altor ecologişti) că adâncirea canalului Dunăre-Marea Neagră este o soluţie pentru protejarea Deltei de “autostrada” Sulina, cum i se spune de multă vreme.
Dar să nu ne îmbătăm cu apă rece: nu este un proiect deloc simplu şi mă tem că realizarea lui ar costa mai mult decât toate lucrările de îmbunătăţire a navigaţiei pe Dunăre la un loc. În plus, ar dura şi foarte mult, ceea ce este iar un inconvenient major pentru strategii dezvoltării reţelei extinse de transport european.
atentie cade un post lung!
in primul rand as vrea sa multumesc raspunsului dat unui comentariu anonim, mai ales ca eu insumi imi impuneam sa nu raspund la astfel de interventii, dar consider ca “cestiunea” in curs de dezbatere poate trece dincolo de o astfel etica a comunicarii, precum si de controverse semantice proiect/program sau acuzatii stupide “prea iti faci reclama” (Delta nu se uita la certurile noastre, ea vrea flux natural si orice reclama in acest sens e bine venita, desi de vreo exagerare chiar nu e vorba.)
Sa ne uitam pe proiect. Coridorul fluvial are doua “bottleneck-uri”. In bavaria si in ungaria. Nu-i cunosc pe unguri, dar stiu ca bavarezii sunt destul de indarjiti. Pana la a calcula costurile adancirii dunarii in acele doua sectoare, trebuie retinut ca proiectul EU inca n-a primit inca unda verde. Pana la a efectua operatiunea trebuie vazut daca ea este in primul rand permisa. “Specialistii” au lasat o perioada de dezbateri pana in 2013, ceea ce nu garanteaza ca la final vor primi si acceptul interventiei. Cine stie daca nu vor fi nevoiti sa “construiasca” canale ocolitoare chiar in acele zone.
Pe de alta parte de ce n-am fi si noi romanii mai indarjiti si am forta statusul canalelor pasabile prin Delta drept “bottlenecks”. Asa cum ecologisti din bavaria au reusit, de ce n-am reusi si noi? N-am pregatire de specialitate, dar bunul simt imi spune ca e mai usor sa adancesti un canal artificial deja facut, decat portiuni naturale din fluviu, care pe deasupra sunt si aparate de ecologisti.
Iar daca totul pare un proiect “far-fetched”, ei bine, am invatat de la un concetatean de-al meu, poate a-ti auzit de el, tine blog si se implica, (unul… bucurenci parca, dragos sau asa ceva, ala care tinea discursuri atat de convingatoare lui basescu si tariceanu despre o cenusareasa, pe numele ei Delta dunarii, care se pare ca macar in aceasta privinta sa-i fi unit in opinii) ca e mult pana departe, dar pasi clari si calculati pun orice distanta in zona scopului pana la urma atins.
Si daca tot e sa derapez in zona viselor, sa ne imaginam un proiect ong patronat de sloganuri publicitare gen “intelectualii la canal” in care am convinge intelighentsia, adica pe noi pana la urma, sa militeze pentru transformarea canalului dunare-marea neagra intr-unul eligibil de coridor fluvial pan-european.
E doar o propunere, si cu siguranta ca eu insumi pot sa ma informez mai departe despre ce- si cum-ul sugestiei amintite. O reiterez pe acest blog ca sa ramana scrisa undeva.
Iar daca vreun PDL-ist invederat sau vreun consilier al Elenei Basescu citeste aceste randuri, convingeti-o sa-si asume astfel de responsabilitati politice. O lupta de genul asta ar scoate-o cu siguranta din pareza de imagine in care se afla si i-ar da si putin tonus “european”.
Am zis!
nu isi mai face o operatie la buze, sa ii tina gura inchisa macar pentru cateva zile