Salvați Piața Charles de Gaulle

După strada Buzești și Hala Matache, un alt reper al Capitalei este amenințat cu distrugerea sub pretextul dezvoltării urbanistice. Redau mai jos apelul Sandrei Pralong, în al cărui mesaj mă regăsesc cu totul. Perdeaua de arbori seculari care înconjoară piața Charles de Gaulle nu reprezintă doar sursă de oxigen, ea este unul dintre puținele repere din care se mai pot compune câteva cadre cu Bucureștiul interbelic.

Domnule Primar,

Apreciem eforturile PMB de a moderniza capitala, dar luăm cunoştinţă cu îngrijorare de proiectul de a crea o parcare subterană în Piaţa Charles de Gaulle.

Această scrisoare doreşte să vă ceară reevaluarea soluţiilor tehnice şi redefinirea planurilor pentru a nu dăuna clădirilor existente şi importantului patrimoniu de vegetaţie din această piaţă (o perdea verde de brazi multiseculari, unici in capitală), cât şi pentru a nu declasa cartierul rezidenţial de cel mai înalt standing din Bucureşti.

Ne preocupă în mod special următoarele aspecte:

1. Este prezentat un plan neactualizat: Observăm că planul proiectului prezentat pe site-ul PMB.ro este neactualizat, ignorând construcţiile noi făcute în ultimii 20 de ani. Lipsa evidenţei acestor clădiri pe plan face ca soluţia tehnică adoptată să fie necorespunzătoare, căci proiectul preconizat afectează grav nişte imobile pe care planul le ignoră.

2. Existenţa metroului face amplasamentul inadecvat: Construcţia acestui proiect în piaţa Ch de Gaulle, al cărei subsol este deja ocupat de o mare staţie de metrou, este mai mult decât nefericită. Arterele Prezan-Dorobanţi, vecine sitului, şi Piaţa Dorobanţi, sunt mult mai propice dezvoltării unor lucrări de subsol multi-etajate.

3. Se periclitează rezistenţa clădirilor limitrofe: Planul punctat cu roşu prezentat pe site-ul PMB.ro indică perimetrul construcţiei subterane la limita proprietăţilor existente—adică la mai puţin de 2 m de clădiri (majoritatea nu apar pe plan). Lucrările risca asadar sa afecteze grav structurile de rezistenţă, mai ales în cazul clădirilor vechi, cum este cea din Piaţa Ch de Gaulle nr 3, una dintre cele mai frumoase din piaţă.

4. Se pierde o perdea verde multiseculară: Atât lucrările subterane cât şi amplasamentul nefericit al ieşirilor din parcare şi al scărilor de acces vor distruge rădăcinile arborilor care fac frumuseţea şi unicitatea pieţei, cea mai verde şi mai spectaculoasă din Bucureşti. Brazii pieţei sunt multiseculari şi trebuie ocrotiţi cu orice preţ, căci fac din piaţa Ch de Gaulle, după spusele tuturor străinilor, una din mândriile oraşului.

5. Se declasează cartierul cel mai rezidenţial din capitală: Crearea unui centru comercial pe lângă parcarea subterană va coborî vertiginos înaltul standing rezidenţial al acestui cartier, zona Primăverii fiind cea mai selectă zonă din capitală. Dezastruosul experiment parizian de la “Les Halles” ar trebuie să fie o lecţie pentru edilii bucureşteni; avem acolo exemplul unui shopping-mall (semi)subteran în centrul Parisului, devenit un magnet pentru droguri, traficanţi şi prostituţie. Ar fi dramatic ca acelaşi lucru să se producă la Bucureşti, căci în plus, la noi, proximitatea parcului Herăstrău va amplifica fenomenul. Avem nenumărate astfel de exemple de capitale europene unde juxtapoziţia centru-comercial subteran/parcare/parc a produs grave fenomene sociale greu de stăpânit, pe care străinii le regretă amar şi care cer investiţii considerabile pentru a fi eradicate—ar fi incredibil ca noi să nu fi învăţat nimic din greşelile altora…

Pentru toate aceste motive, vă cerem:

• Să reduceţi raza parcării subterane la doar dedesubtul zonei carosabile actuale a pieţei, de manieră a prezerva atât rezistenţa clădirilor cât şi perdeaua vegetală unică, care face din Piaţa Charles de Gaulle încununarea majestăţii arterelor principale ale Bucureştiului;

• Să utilizati mai curând axa Est-Vest (Prezan/Dorobanţi) pentru rampele de access şi eventuala extindere a parcării (în cazul în care “cercul mic” propus mai sus nu este suficient);

• Să eliminaţi centrul comercial din planurile de amenajare a subsolului, lăsând doar parcarea subterană, necesară şi suficientă la o dimensiune redusă (care protejează astfel clădiri şi vegetaţie).

Este greu de înţeles cum lucrări importante din capitală stagnează de ani de zile, în vreme ce în această locaţie, care cere un maximum de consultare şi evaluare a impactului social şi urbanistic, lucrurile par a se precipita în mod inexplicabil.

Considerăm că un proiect de asemenea anvergură în una din cele mai frumoase zone din capitală face imperios necesară o dezbatere publică care să permită evaluarea corectă a impactului şi să faciliteze găsirea unor soluţii adecvate la problemele ridicate de modernizarea oraşului. Mai mult, cum ştiţi, într-o democraţie funcţională este necesar ca vocea rezidenţilor şi a vecinilor să fie ascultată—în străinătate, orice construcţie nouă este supusă unei anchete publice în care vocea cetăţeanului primează în faţa oricărui alt interes.

De aceea, în plus de organizarea acestor dezbateri şi de găsirea unor soluţii care să protejeze atât clădirile şi zona verde cât şi caracterul rezidenţial al cartierului, vă cerem totodată să fiţi partenerii noştri în a facilita adoptarea unui nou act normativ, care să dea tuturor rezidenţilor dreptul de control asupra dezvoltării cartierului lor.

Mulţumindu-vă anticipat pentru parteneriatul dvs, rămân, a dumneavoastră,

Cu consideraţie,

Pentru Comitetul de iniţiativă “Salvaţi Piaţa Charles de Gaulle”,
Sandra Pralong

  1. Un pic rautacios dar:
    Cam cate “secole” au brazii “multiseculari” din piata?
    Si cum e cu “perdeaua verde multiseculata” formata din 10 brazi?
    Cat despre “se declaseaza CEL MAI REZIDENTIAL cartier” sau “cartierul rezidenţial de cel mai înalt STANDING”… aceste cuvinte “ne doare”!
    In concluzie, eu am inteles ca ar fi bine ca parcarea sa se construiasca la Unirii, centrul comercial tot acolo si sa se inchida si metroul ca e plin de oameni mai mult sau mai putin negrii care circula pe sub brazii multiseculari si ocazional se drogheaza (stim noi ca si altii au avut probleme la metrou) si DECLASEAZA CEL MAI REZIDENTIAL cartier “care este” in Bucuresti.
    E tare grea viata cand stai langa parcul Herastrau si ai prea mult timp liber la dispozitie!

  2. Am putea afla unde a apărut acest mesaj al Sandrei Pralong și cînd și cui a fost înaintat? Pînă la urmă ce e? Protest? Manifest? Nu l-am găsit nicăieri în altă parte.

    Firește că proiectul poate fi discutabil și trebuie dezbătut, dar din link rezultă că hotărîrea e luată deja de prin 2009, iar avizul de urbanism e dat de însuși arhitectul-șef Bold încă de prin 2007.

    Avem ceva expertize de la oameni de specialitate, sau doar “salvăm” iar ceva (Vama, Roșia Montană etc.), dar nu știm clar despre ce e vorba?

    Și cum de taman acum a aflat dl. Bucurenci de el?

    Mă așteptam la mai multe informații și surse. Dar poate cer eu prea multe de la un simplu blog.

  3. @erik, am publicat acest mesaj la rugămintea expresă a Sandrei. Chiar dacă proiectul e mai vechi, el nu a fost niciodată dezbătut public și abia acum câteva săptămâni au început lucrările.

    Sandra s-a consultat cu mai mulți arhitecți, inclusiv cu Dorin Ștefan, autorul unei faze preliminare a proiectului (cu care actuala versiune nu mai seamănă deloc) și cu activiști din cadrul Platformei pentru București, care au fost de acord cu argumentele ei.

    Scrisoarea a trimis-o celui căruia i-e adresată și m-a rugat și pe mine s-o fac publică.

  4. Prost sau nu proiectul … e cazul sa se faca niste parcari ceva. Orice modernizare e bine venita pt. ca in maxim 10 ani o sa fie blocat tot.

    Pe degeaba se fac parcari daca meltenii tot in strada parcheaza doar sa nu dea 2 lei.

  5. @Bucurenci: Mersi de informație. Păi atunci ar fi cazul ca acei arhitecți să-și expună argumentele tehnice cît mai repede și mai detaliat, în special aspectul cu periclitarea structurilor de rezistență a clădirilor din zonă. Doar cu argumentul că că se “declasează” zona nu prea cred că se poate face ceva, e cam și cum ai spune “noi, ăștia finuții de Aviatorilor nu vrem să ne amestecăm cu pulimea care o să vină la shopping”. De altfel zona e deja înghesuită tocmai din pricina lipsei unor parcări subterane, toți cei care lucrează în turnurile de acolo își lasă mașinile pe toate străzile adiacente.

  6. sandra pralong

    Dragilor;

    Constat ca tot lipsiti de solidaritate si rautaciosi ramanem, in loc sa punem umarul ca sa schimbam ceva. Mie imi plac oamenii care construiesc, ca Dragos–cei care distrug imi provoaca mai curand… mila (atata pot ei, nu sunt in stare de mai mult…)

    Dar ptr ca intrebati:

    De ce acum?
    Ptr ca acum (o luna) a publicat presa info despre proiect, ca acum (20 zile) a fost mutata statuia lui Paul Neagu, etc.

    Care a fost rezultatul scrisorii (inregistrata pe 8 feb la PMB cu nr 9758490)?
    Vineri 25 februarie, impreuna cu Arh Barbu Vlad, membru al Grupului de Initiativa, am fost primita de Primarul General dl Sorin Oprescu, de Arhitectul Sef si de 7 alti Consilieri ai Primariei, care ne-au asigurat ca vor tine cont de preocuparile noastre.

    Ramane ca investitorul/dezvoltator sa prezinte un proiect de executie (care ptr moment nu exista…)

    Prin consecinta, etapa urmatoare este sa ne asiguram ca arhitectul invitat de Primarie sa faca schita initiala (pe baza careia s-a cerut PUZ-ul) sa fie angajat de investitor sa faca un proiect care sa raspunda preocuparilor noastre si sa se asigure ca ceea ce exista in proiect se va intampla si pe teren, supraveghand santierul.

    Sper ca ne veti sustine in acest nou demers. Este foarte important sa aratam ca se poate lucra in parteneriat (mai curand decat in opozitie) cu Primaria Generala si cred ca un mic prim pas in acest sens a fost deja facut prin raspunsul Primariei la solicitarea noastra.

    Toate bune,

    sandra

  7. Poate ar fi fost cazul ca tocmai informațiile de mai sus să fi constituit esența articolului de blog și nu un apel vag, din care nu reieșea nici cînd a apărut, nici cu ce rezultate a fost adresat primarului.

    Simpla solidarizare cu heirupisme de genul “salvați xy” încă nu înseamnă nici pe departe “a construi”. Pentru că altfel doar protestăm frumos pe bloguri, iar cînd nu se mai poate face nimic, facem repede un flashmob infantil și ne reperăm onoarea de salvatori.

    Nu sînt nici pe departe un adept al atualei politici urbanistice, cu atît mai puțin al Oprescului, dar cred că am dreptul să critic activismul de dragul activismului.

  8. Problema mare cu acel proiect nu e zona comerciala sau parcarea ,ci pasajul rutier.Acolo e mai mult decat necesar un pasaj peitonal ca la universitate(dar mai mare), piata e dificil de traversat pe jos(inconjurat ) pt ca e mare:)) Nu o sa fie niciun centru comercial ,ci niste magazine mai de doamne ajuta(foarte similar cu ce e la universitate).Parcarea e necesara(doar autoritatile au permis constructia de office buildings intr-o zona pur rezidentiala la origini).Dar cand va fi deschisa parcarea sa nu mai prind O masina parcata pe trotuar ca ii rup oglinzile.Spatiile verzi nu trebuie afectate in niciun caz,le pot ocoli lejer cu accesele alea(rampe).Pasajul rutier nu trebuie facut in nicun caz.Zona e mai mult decat reprezentativa pt oras,unul din putinele bulevarde la nivel occidental din Bucuresti(atat fondul imobiliar din zona cat si spatiile verzi ample,infrastructura).Un pasaj rutier ar distruge zona.Plus ca nu prea merge un pasaj acolo.Ei vor sa faca rampele pasajului pe bretelele laterale ale bulevardului,dar poanta e ca acele strazi laterale-bretele sunt pt trafic local/catre interiorul cartierului nu pt tranzitare(ala e rolul unui pasaj tranzitare mai rapida a directiei circulate dintr-o intersectie).Propietatile alea valoreaza sute- milioane euro si cu un pasaj rutier vor trece mii si mii de masini pe ora la cativa metri de acele cladiri(eu personal ca propietar nu as permite sa faca pasaj acolo,nici nu i-as lasa sa mi taie arborii din fata casei-de pe domeniul public,ca sa faca ei strada mai larga pt rampe.Si in plus,traficul major in piata charles de gaulle nu e catre Aviatiei,ci catre Prezan(atat dinspre Aviatorilor,cat si disnpre Dorobanti),dar bineineteles cum e metroul ei nu pot face decat pe laterale si pe N-S,pe directia catre Prezan ar trebui facut pasajul pe sub metrou -extrem de adanc, si deci cu niste rampe de intrare/iesire lungi de muuulte sute de metri.
    Si cum am mai spus, un pasaj rutier nu cade bine in zona asta,o distruge din orice punct de vedere.,ar trebui referendum pt pasaje in zone dinastea ultracentrale reprezentative.Daca se face pasaj aici atunci sa faca naiba si la Universitate ,si la Arcul de Triumf,ca e trafic infernal si acolo,sa distrugem tot Bucurestiul.Daca tot au bani de pasaje sa faca naiba in cartiere,sunt atetea intersectii foarte aglomerate in Bucuresti-Razoare,Stefan cel Mare,Iancului,Baba Novac,Leul..

Leave a Reply