Valea Plângerii

E de mirare că încă nu există în România un show de televiziune “Bocesc pentru mine”. Sau “Plânge-te!”. Pentru că, hai să nu fim modeşti, asta e o treabă la care chiar ne pricepem.

EsquireDacă aţi mers măcar o dată în viaţă cu taxiul în Bucureşti, ştiţi despre ce vorbesc. Taximetriştii sunt cei mai nemulţumiţi români. Şi nu se sfiesc s-o spună. Fiecărui client, din nou şi din nou şi din nou. Îi supără politicienii, jurnaliştii, edilii, ţiganii, patronul, şoferii proşti, proştii făcuţi grămadă, şmecherii, şmecherii cu bani, destinul ingrat al ţării, femeile la volan, clienţii nesimţiţi, clienţii în general. Retorica de care sunt capabili pentru a înfiera toate bubele societăţii nu e egalată decât de măiestria cu care le iau faţa colegilor de trafic.

Taximetristului nemulţumit ar trebui să i se ridice o statuie în fiecare oraş al ţării pentru că întruchipează perfect două dintre cele mai populare modalităţi de pierdere a timpului la români: bombănitul şi plânsul de milă. Iar dacă nu sunt bani de statui, măcar nişte arteziene. Până când să n-avem şi noi un Manneken Pis al nostru?

Mai ales că românii nu se plâng de ieri, de azi. Bocitul e o instituţie cu tradiţie în satul românesc şi, când spun asta, nu mă refer doar la bocitoarele de profesie. Ştirile de acum un veac şi jumătate confirmă acest lucru:

“Bună seara, doamnelor şi domnilor, începem jurnalul din această seară cu o corespondenţă specială de la Iaşi. Mihai, ai legătura, spune-ne care e starea de spirit a oamenilor.”

“Bună seara, Andreea, sincer îţi spun, nu foarte bună: de la Nistru pân’ la Tisa, tot românul plânsu-mi-s-a…”

“Mulţumesc, Mihai, îi dăm acum legătura la Răşinari lui Octavian, câteva zeci de ani mai târziu. Tavi, spune-ne, te rog, dacă aşa stau lucrurile, într-adevăr şi în nord-vestul ţării.”

“Bună seara, Andreea, ce să-ţi spun, într-adevăr, cam aşa stau lucrurile: la noi de jale povestesc a codrilor desişuri, şi jale duce Murăşul, şi duc tustrele Crişuri.”

“Mulţumesc, Tavi, iată, dragi telespectatori, cum jalea devine o stare empatică a întregii naturi, mereu în comuniune cu poporul nostru. Revenim, după un scurt moment publicitar, cu ştirile sportive.”

Corul robilor

Bun, dar e ceva în neregulă cu această activitate, pe cât de răspândită, pe atât de recreativă? Eu cred că da. Pentru că noi facem abuz de această tristeţe ca să disimulăm o mânie prost exprimată.

Plânsul e firesc atunci când pierzi ceva sau pe cineva. Suferinţa te ajută să treci peste pierdere, să te recompui, integrând sinelui tău noua absenţă. Francezii numesc acest proces “faire le deuil”, a face doliul. Noi numim asta “a ţine doliu” şi, de multe ori, chiar asta şi facem: îl ţinem la nesfârşit.

Mânia e mult mai potrivită atunci când ţi se face o nedreptate, atunci când eşti tratat incorect sau, pur şi simplu, atunci când aşteptările tale nu sunt împlinite. Dar rolul ei nu este să-ţi îngăduie să te acomodezi cu situaţia, ci să te ajute să schimbi ceva în favoarea ta. De aceea, când nu poţi schimba mare lucru, mânia e o pierdere inutilă de energie.

În cultura noastră proliferează, însă, această struţo-cămilă: mânia plângăcioasă. O întâlnim la tot pasul în forma ei benignă, bombănitul, şi îi simţim efectele la nivel naţional, unde avem de-a face cu o metastază a plânsului de milă.

Tristeţe nu e, pentru că nu are un sfârşit. Mânie nu e, pentru că nu schimbă nimic. Este doar un fel de a ne trece timpul. Dar eu cred că mai e şi altceva. E o formă de eludare a responsabilităţii.

Ciuliţi bine urechile atunci când cineva se lansează într-o tiradă despre “cum sunt românii” (textul de faţă, dacă s-ar opri aici, ar fi un bun exemplu). Veţi observa că personajul înfierat este, asemenea autorului de folclor, “colectiv şi anonim”. Şi popular, aş adăuga eu. Aşa că mare lucru nu se poate face în ce-l priveşte.

Aproape niciodată nu veţi auzi o propunere constructivă, care ar risca să îndrepte lucrurile (cu excepţia deja perimatelor execuţii pe stadioane). De altfel, autorul actului de acuzare nici nu-şi propune să îndrepte ceva. Intrat perfect în rolul de autopsier naţional, el se mulţumeşte să constate cauzele decesului, care nu sunt nici puţine, nici lipsite de gravitate: laşitate, prostie, caracter îndoielnic, slugărnicie, mitocănie, parvenitism, hoţie, răutate, dom’le, pur şi simplu… În faţa unui tablou colectiv atât de sumbru, scăderile personale pălesc. Când sufletul naţiei însăşi e într-aşa un hal de ticăloşit, la ce te mai poţi aştepta de la un om amărât, obligat să se adapteze, să supravieţuiască, să trăiască, dacă asta se poate numi viaţă, în Sodoma Balcanilor? V-aţi prins unde bate moralistul nostru?

Anul trecut, am rămas fără maşină la începutul iernii. Se făcuse deja prea frig ca să mă bazez doar pe bicicletă, aşa că am mers două săptămâni cu taxiul. Rareori s-a întâmplat ca şoferul să nu claxoneze, să nu se enerveze sau să nu-i ia faţa altei maşini. Patru taximetrişti au fumat cu geamul închis, unul a mâncat şaworma, iar cel mai pitoresc dintre toţi şi-a tăiat meticulos unghiile la fiecare semafor. În vremea asta, s-au lamentat copios în legătură cu defectele românilor.

Asta mi-a întărit convingerea că bombănitul şi plânsul de milă sunt mai mult decât o pierdere de vreme: ele funcţionează pervers ca o apologie a stării de fapt şi ca un îndemn la complicitate. “Asta e, n-ai cu cine, dom’le, n-ai cu cine…”

Cura te ipsum

Ba eu cred că ai. Taximetriştii nu sunt singurii purtători ai virusului lamentaţiei fără sfârşit. E adevărat, în conştiinţele lor această maladie s-a cronicizat, de aceea e atât de uşor să pui un diagnistic şi să arăţi cu degetul. Dar procedând astfel, nu faci decât să perpetuezi, la rândul tău, răspândirea virusului. Mult mai util este să te observi pe tine şi să încerci să te tratezi de la primele semne. Netratată, boala evoluează rapid şi nu ţine cont de vârstă, educaţie sau statut social.

Indiciul cel mai sigur care precede un atac de bombăneală sau o criză de plâns de milă îl dau întrebările de tipul “De ce nu face cineva ceva?”. Aceasta e forma standard, dar ele pot fi auzite sub nenumărate alte deghizamente: “De ce nu se ocupă cineva de câinii maidanezi?”, “De ce nu li se cere parlamentarilor să treacă un test de inteligenţă?”, “De ce nu se pune o taxă la intrare?”, “De ce mi se cere să aduc adeverinţă?” etc.

Antidotul este, evident, să reformulăm aceste întrebări atunci când suntem bântuiţi de ele: “Ce pot eu să fac pentru a rezolva problema?”, “Cui pot să mă adresez?”, “Ce resurse pot să mobilizez?”, “Cât timp sunt dispus să investesc?” etc. Procesul poate fi ajutat dacă eliberăm mâinile din obişnuita lor încrucişare de pe piept.

Antidotul poate fi prescris, cu măsură, şi celorlalţi, dar nu mai înainte de a ne asigura că ni l-am administrat nouă înşine. Ideal este să se facă la cerere, ca în exemplul următor.

Nu există conferinţă studenţească la sfârşitul căreia vorbitorii să nu primească un număr serios de întrebări de tipul “De ce nu face cineva ceva?”. La ultima la care am participat, o domnişoară ne-a adresat mie şi doctorului Raed Arafat, fondatorul SMURD, următoarea întrebare:

“De ce nu se fac în şcoală ore de educaţie de protecţia mediului şi de prim-ajutor?”

Am tăcut şi am aşteptat liniştit intervenţia medicului:

“E o idee foarte bună, a răspuns doctorul Arafat, scrie un proiect în legătură cu asta şi caută o finanţare pentru el! Şi dacă eu te pot ajuta cu ceva, vino şi spune-mi.”

Am răsuflat uşurat, domnişoara se afla acum în afara oricărui pericol.

Dar ce facem cu cei care nu cer să fie trataţi sau care refuză tratamentul? Cu ei cum rămâne? Răspunsul omului sănătos e că asta e treaba lor. Rămâne cum a stabilit poetul. Nu Goga, nu Eminescu, ci Salam. Florin Salam:

“Citesc biblia şi plâng, spune-mi, Doamne, spune-mi când, o să fie şi la mine, puţin rău şi mai mult bine?”.

A fost odată ca niciodată o mioară bârsană care vorbea neîntrebată. Ea i-ar fi învăţat de bine şi pe cioban şi pe Salam, să pună mâna şi să facă ceva, dacă primul n-ar fi fost ocupat cu alegoria moarte-nuntă, iar cel din urmă să-şi plângă de milă pe la vreun botez.

:: Esquire, mai 2009

  1. super.
    multi nu cred ca poate conta mai mult cel care pune in practica o idee decat cel care a emis-o primul. foarte des am auzit: “acu x ani am spus ca ar trebui facut… si vine asta acu si se lauda ca a facut”.
    idee cu orele de prim ajutor in scoli e ha-ha-ha. dar, cel putin cei din generatia mea (si eu desigur), ne-am oprit la a testa nivelul de cunostiinte al elevilor inainte de predarea acestor cursuri. testare facuta la liceele unde am absolvit. de sponsorizari… pauza… doar venea sesiune.
    ma simt mai bine ca m-am plens un pic si mi-am recunoscut lenea.

  2. Este f frumos sa te joci ‘de-a planselea’.Iti da impresia ca defapt chiar faci ceva,nu te complaci in respectiva situatie…si probabil ai face mai multe daca ‘s-ar putea’,daca ‘ar fi posibil’…si alte expresii impersonale care te absolv de orice esec.
    Daca nu ma insel este unul din jocurile clasice:
    ‘Why don’t you make a change?’
    ‘Yes,but…’. – I don’t really want a change,do I?

  3. Doamne, Dragos ce ai patit ?

    Am citit tot si pot sa spun ca ai avut timp sa scrii nu gluma, adica facand o comparatie intre ce scrii in general, acum a curs calimara…
    Probabil ca in fiecare zi romanii patesc ceia ce spui tu, eu sunt indignat de batrani adica citeste aici : http://www.tetatet.ro/blog/post/view.php?post_id=460
    sa nu se inteleaga faptul ca am ceva impotriva batranetii dar oamenii astia sunt intruchiparea nemultumirii a bombanelii a vaicarelii, da sa se apuce sa mai faca ceva pentru ei nici vorba. Cu batranii care ne duc tara de rapa ce facem ? Si nu ma refer la unii care chiar au scuzele valabile ci la cei care sunt comunisti si sunt un cancer pentru tara noastra, uitativa pe strada 1 saptamana si o sa intelegeti ce vreau eu sa spun.

  4. da, ne plangem… suntem inca un popor pe drumul maturizarii:)
    ne place sa ne plangem, e modul nostru practic de a ne accepta neputintele si esecurile; ai remarcat corect: toata lumea se plange !!!!!!!!!!! : de la prim ministru pana la batranul din tramvai; motive se gasesc:)un cor polifonic al robilor, repetat la nesfarsit; si imi vine in minte un episod petrecut la opera romana, era prin 94-95, se juca nabucco, povestea e frumoasa, vine scena corului robilor, toti in genunchi in stanga scenei, pornesc aria si o incheie cand ajung la capatul din dreapta al scenei; cortina cade; Lumea aplauda frenetic, in picioare; se aplauda chiar exagerat de lung, se intrerupe putin firul povestii; Cortina se ridica si ce vedem? robii iarasi in genunchi in dreapta scenei si orchestra reia bucata; nu mai inteleg nimic, intrasem in poveste si acum totul devine conventie; cortina cade inca o data, lumea iarasi aplauda cu patima; sunt pregatit de inca o “reluare”, dar din fericire se reia spectacolul; :)ne plac bocetele, mai ales pe muzica buna:)

  5. Jesus, Dragos, jos palaria! Dac-as sti sa fluier, te-as fluiera acuma, ca ai zis tare frumos un of de-al meu mai vechi. Asa de frumos, incat cre’c-o sa te laud zilele viitoare – prietenilor mei. Aia pe care ii bat la cap de le fac cucuie ca “BA SE POATE, BĂI!”.

  6. Nu,Dragos,este mult mai rau genul acesta de oameni isi activeaza energiile latente impotriva oricui ar vrea sa faca ceva.Esti banuit de alte interese atunci cand initiezi ceva pentru ca in viziunea acestor indivizi ajutorul neconditionat nu e posibil.Suntem o mana de oameni care incearca sa ajute bolnavi in fazele terminale pe care nici macar nu-i cunoastem,iar cand ceri ajutor pentru acesti oameni esti privit cu scepticism.

  7. 千年服务端蜀门服务端征途服务端机战服务端神泣服务端醉西游服务端
    骑士私服开服天上碑私服开服美丽世界私服开服科洛斯私服开服石器时代私服开服
    魔域开区一条龙魔兽世界开区一条龙天龙八部开区一条龙RF开区一条龙传奇归来开区一条龙
    传世开私服一条龙服务 http://www.17isf.com/

Leave a Reply