Un nou început

Dragos Bucurenci at Qreator

Acum patru ani, când Alexandra Olaru, care tocmai se alăturase echipei Philip Morris România în calitate de director de corporate affairs, m-a rugat s-o ajut cu câteva sesiuni de coaching pentru colegii ei din echipa de management, am fost destul de reticent.

Ca mulți fumători care s-au luptat îndelung cu dependența de nicotină, nu mă număram printre fanii acestei industrii și Alexandra știa acest lucru.

Dar ne lega o lungă prietenie, iar ea m-a rugat doar atât: să ascult ce are de spus și celalaltă parte. Am făcut-o pentru că aveam încredere nu doar în prietenia, ci și în judecata ei.

Așa am ajuns să fiu printre primii (din afara companiei) care au aflat de proiectul iQOS și de lansarea lui în România. Știam că unele companii de tutun se gândeau să pună pe piață produse mai puțin nocive decât țigările, dar nu știam că Philip Morris își schimbase strategia la nivel global și că pariase pe „un viitor fără fum”, că CEO-ul companiei declarase public că viitorul companiei stă în produsele fără fum care vor înlocui țigările.

Când ești cea mai cunoscută companie de tutun din întreaga lume, când numele tău este sinonim cu fumatul, să vii și să spui că nu mai crezi în viitorul țigărilor și că pariezi viitorul companiei pe un produs de nișă, aflat abia la început de drum, mie asta mi se pare un act de curaj.

Nicio altă companie din industrie nu a mers atât de departe. Chiar dacă au pus astfel de produse pe piață, niciuna nu și-a schimbat strategia globală și nu a făcut un pariu atât de îndrăzneț.

La școala de business de la Stanford am studiat cazuri de companii care au reușit să se reinventeze (3M, Cisco) și cazuri de companii precum Kodak, care au pierdut trenul istoriei și s-au prăbușit spectaculos. Nu e ușor să-ți schimbi modelul de business când ești o companie globală (exemplul Nokia e poate cel mai grăitor), dar să o faci atât de radical atunci când valorezi zeci de miliarde de dolari pe mine m-a convins că managementul Philip Morris are nu doar viziune, ci mai ales curaj. Recunosc că acest curaj m-a molipsit și sunt gata să pariez că, peste câteva decenii, transformarea acestei companii va fi un studiu de caz la școlile de business.

Am mai fost atras și de faptul că România a făcut parte dintre primele patru țări în care Philip Morris a lansat iQOS, produsul fără fum cu care și-a propus să înlocuiască țigările la nivel global. Nu se întâmplă frecvent ca România să fie scena unei premiere de o asemenea amploare. Mi s-a părut o șansă de neratat să pot urmări o revoluție de business „în direct”.

La rugămintea Alexandrei, am participat la lansarea IQOS în România și am contribuit, în calitate de consultant, la definirea strategiei de comunicare. În acești ani, am avut ocazia să mă familiarizez cu cercetarea care stă în spatele acestui produs.

Sunt sute de articole științifice (și recomandări ale unor autorități guvernamentale ca Public Health England) care atestă că este o alternativă mult mai puțin nocivă pentru fumători.

Le-am vorbit tuturor prietenilor mei fumători despre asta și mă mândresc cu faptul că pe o bună parte dintre ei i-am convins să renunțe la fumat și să încerce IQOS. Eu însumi aveam în ultimii ani momente în care se mai întâmpla să mă reapuc de fumat pentru scurte perioade și mă bucur că, de când am descoperit IQOS, nu m-am mai atins de țigări.

Atunci când Philip Morris a hotărât la nivel global să-și sporească eforturile de comunicare și să creeze în fiecare țară o funcție dedicată acestui efort, Brane Bibic, directorul general Philip Morris România, mi-a propus să schimb rolul de consultant cu acela de director de comunicare. Am cumpănit îndelung și am decis în cele din urmă să accept, pentru că îmi plac provocările și pentru șansa de a face echipă cu Alexandra, care are meritul de a-mi fi deschis ochii în legătură cu inovația IQOS și de la care știu că mai am încă o groază de lucruri de învățat.

Cred că împreună putem ajuta societatea românească să înțeleagă și să accepte acest produs cu adevărat revoluționar.

Știu că pe unii dintre voi decizia mea îi va surprinde și că pe alții îi va supăra. Sunt realist și nu cred că voi reuși să conving pe toată lumea să-și revizuiască părerea despre iQOS sau despre Philip Morris.

În perioada în care cumpăneam încă în legătură cu această decizie, Alexandra m-a avertizat: „nu fă greșeala să te aștepți ca toți prietenii tăi să fie la fel de deschiși și de înțelegători cum ai fost tu cu mine atunci când am vorbit prima dată despre IQOS”.

N-am să fac această greșeală, dar am să sper doar atât: că, atunci când se va discuta în media, în social media sau între prieteni, despre aceste lucruri, veți avea deschiderea să ascultați ce are de spus și cealaltă parte.

De la 1 iulie, eu voi fi „cealaltă parte”.

Dragos Bucurenci at Qreator

  1. Mai putin nociv nu inseamna ca nu e nociv, nu? Ca fumator vreau sa ma las complet nu sa inlocuiesc cu varianta “mai putin nociva”. Unde sunt studiile independente care arata ca sunt mai putin nocive? De ce nu mentionezi ca au inceput sa fie interzise pana nu se cunosc efectele asupra sanatatii? Pana acum erai pe lista alba, pe viitor esti pe „cealaltă parte” Sunt foarte dezamagit de tine.

  2. Hai sa o luam pe pasi marunti ca sa vedem de ce justificarea asta e ca bata in balta.
    Story-ul suna cam asa.
    – “Fumator” care s-a luptat cu dependenta de nicotina, vine prietena veche si imi spune niste chestii si eu avand incredere in prietenia noastra si judecata ei, pac sunt printre primii care aude de campanie.
    o Utilizarea termenului “fumator” in loc de “fost fumator” denatureaza toata imaginea pe care ti-ai creat-o ca personalitate publica transanta cu privire la fumat, care si-a creionat o serie de principii si valori solide in public si o imagine de exemplu cu sau fara vointa ta. Poate aici este a doua greseala ca nu ai inteles imaginea ta reala. Psihologia de baza iti spune ca poti sa ii injuri pe oameni de mama, dar nu te lua de idoli. Si daca te iei, asumati umanitatea.
    – Unele companii se gandeau deja sa puna pe piata solutii mai inteligente, dar ce sa vezi nu stiam ca si phillip morris. Si nici o companie n-a mers atat de departe
    o Lipseste orice validare a enuntului. E ca si cum X mi-ar spune ca Y e destept de pica. Punct. Bai parca as vrea sa stiu si de ce. Ceva statistici, un chart frumos colorant. Ceva acolo. Altfel suna exact ca prima parte..o cunosteam de mult si aveam incredere. Total subiectiv, insuficient si implicit combatibil.
    – Am invatat eu la scoala de la Standford de niste studii de caz misto. Si sunt sigur ca si phillis morris o sa fie la fel peste cateva decenii
    o A se vedea punctul anterior legat de argumentare
    – Si m-a mai atras si ca am fost intre primii burici, ca asta nu se intampla pe la noi.
    o Pai una la mana, argumentul asta e ca si cum te-ar baga unul in seama cu niste dinti stricati si tu rosesti si mori de placere. De ce s-a lansat la noi pe piata printre primii? Opinia de neavizat imi zice ca au fost niste studii in spate vis-à-vis de procentajul de fumatori din mediul urban, media cheltuielilor pe produse de tutun, poate ceva legislatie mai light, costuri de implementare si run. Si totul s-a raportat la profit.
    – Si uite asa convins peste masura de nu stim inca ce – ca studiile inca sunt controversate daca esti deschis sa citesti tot- poate prietenia si judecata fetei, am fost consultant la strategia de comunicare. Si eu insumi am incercat sa conving prietenii si cand mai voiam o tigare -no go, a se citi primul punct- mai bagam un Iqos si n-am mai fumat tigari.
    o Ca sa vezi, desi n-am inteles inca prea bine de ce e Iqos-ul mai bun – in volumul postarii, exista fix 4 randuri care sa indice ca e mai putin nociv, iar dau cu bata in balta – go again to point 1.
    – Si uite cum in momentul in care eu cumpaneam decizia, tipa mea imi transmite ca sa nu ma astept ca toti prietenii mei sa fie la fel de deschisi si intelegatori ca atunci cand am vorbit eu cu ea
    o Pai mister, unu’ la mana daca pentru astfel de strategie si campanie, ne trece prin cap sa bagam in articol sfatul fetei, e ca si cum si tu si ea abia ati intrat in bransa. E un truism de mi se face greata. Cine in his/her right minds care lucreaza in comunicare ar enunta asta daca nu ar fi in primii ani de cariera??
    – Iar ultima fraza cu deschiderea ma rupe. Hai sa vindem ceva, daa si sa speram ca au deschidere. Come on. E basic lesson si voi o stiti deja. Nu se apuca nimeni sa vanda ceva, mai ales la nivelul asta, fara sa stie ca are suficienta cerere. Iti trebuie maxim 2 carti citite sa stii asta.

    Free tip, short story: Fratilor, m-am angajat la astia. De ce? Bai uite, sunt fost fumator, ocazional de stress and co ma mai scapa necuratul. Asta e, stiti cum e. Ma lupt cu asta. Mea culpa.Si astia uite ce am aflat ca ofera o solutie mai curata, sunt studii, e mai bine. Nu te mai dor plamanii, nu mai tusesti, nu mai mirosi ca o scrumiera. Si mi-a placut asta ca incearca sa ofere o solutie mai sanatoasa cand pe ceilalti nu ii intereseaza. Si uite m-am dus pentru ca vreau sa ajut macar cu jumate de pas fumatorii. Vreti sa-ncercati?
    Ps: sunt fumatoare de Iqos deci nu sunt haterita gratuit.

  3. te-ai lipit intotdeauna doar de ce iti oferea expunere. esti un mercenar si asta ai fost toata viata. singurul tau scop a fost pozitia sociala si financiara. probabil dintr-un complex de inferioritate din copilarie. ti-am urmarit de cand ai aparut in media parcursul. asa ca stiu ce vorbesc.

Leave a Reply