Cica Bula se plimba prin Iad si dracul de sala ii explica: “In cazanul asta fierb nemtii, in asta italienii, in asta americanii”. Fiecare natie era pazita de cate un drac in termen. Ajung la un cazan langa care nu facea nimeni de garda si dracul de sala zice „Ei, si aici fierb romanii!”. „Pai cum, se mira Bula, si cazanul nu-l pazeste nimeni?” „La ei nu-i nevoie, explica ghidul, cum scoate unul capul, il trag ceilalti indarat…”
De fiecare data cand spun bancul asta, romanii rad manzeste. Cu totii ne recunoastem in personajul nefericit care a indraznit o data sa scoata capul din cazan si nici n-a apucat sa ia o gura de aer ca l-au si tras conationalii inapoi in zgura fierbinte. Dupa cateva pahare de vin, cu totii ne aducem aminte de-o idee de-a noastra care n-a razbit dincolo de opozitia galagioasa a colegilor sau de lipsa de bunavointa a unui „jucator de echipa” care ne-a facut sa ratam un proiect la care muncisem luni de zile.
Daca suntem cu totii patiti si admitem ca in cazul fiecarui evadat din smoala a fost nevoie de mai multe brate care sa-l convinga sa-si reia locul in cazan, un calcul statistic ar trebui sa ne invete ca e foarte probabil sa nu fi jucat tot timpul de partea evadatului. Si totusi, nimeni nu-si aduce aminte sa fi pus cuiva o piedica inutila, sa fi omorat o idee buna in fasa ori sa se fi pus prosteste de-a curmezisul unui proiect. Intre cel care pune o piedica constructiva si cel care cade in nas e intotdeauna o diferenta de optica.
Un exercitiu din teatrul de improvizatie suna asa: fiecare actor spune cate un singur cuvant, incercand sa construiasca o poveste. Nimeni nu stie cum va fi povestea, totul e sa incerci sa continui cu sens ceea ce s-a spus pana la tine si sa-i oferi si celuilalt posibilitatea de a spune ceva mai departe.
Nu trebuie sa iasa vreo nazbatie, trebuie doar sa iasa o naratiune cursiva. Incercati sa faceti lucrul asta numai cinci minute. E al naibii de greu. Din doua motive: nimeni nu vrea sa spuna cuvinte banale, cum ar fi conjunctii si prepozitii, desi ele sunt absolut necesare, si toata lumea vrea sa spuna ceva „interesant”, „neasteptat”, ceea ce, de regula, omoara naratiunea. O poveste reusita poate incepe asa: „Mama s-a trezit si s-a dus la fereastra si a vazut ca afara e vreme frumoasa”. O poveste romaneasca nu poate incepe niciodata pentru ca, daca spune cineva „mama”, urmatorul trebuie sa comenteze: „Nu puteai gasi si tu ceva mai interesant?”.
Campania de imagine a Romaniei este o astfel de poveste. Putina lume a retinut ca ea nu este totuna cu brandingul de natiune si ca nu este nici prima, nici ultima campanie pe care o vom face (ungurii au avut deja vreo trei). Povestea putea incepe dintr-o groaza de locuri, pentru ca romanii nu sunt nici asa, nici altminteri, sunt in mai multe feluri. MAE si GAV Scholz&Friends au ales sa inceapa de la faptul ca romanul este spiritual. Cred ca „fabulospirit” ne descrie destul de adecvat, fara sa ne epuizeze. Bancul cu care am inceput acest articol este o buna dovada in acest sens.
Canonada de reactii cu care a fost intampinat „fabulospirit” m-a convins ca mai avem mult pana cand vom reusi sa vindem lumii o poveste prietenoasa despre noi. Pentru ca habar n-avem sa continuam o poveste. Pe viitor, poate ca MAE va face mai bine sa cumpere campania de imagine a Romaniei de la palarierul Mageanu. Poate ca nu va fi mai buna, dar macar va fi mai ieftina. Cu putin noroc, va fi chiar gratis, mama soacra!
:: text: EvZ
Frumos articol. Congrats! Cred ca problema in jurul intregii campanii Fabulospirit a fost faptul ca presa a preluat ca singur detaliu relevant suma (ce-i drept, marisoara) ce se vrea a fi cheltuita de MAE, din bani publici, pe o “chestie” (branding de tara, imagine de tara sau ce nume o mai fi avand) care inca pluteste in zone fabuloase/ nebuloase ca idee in sine, fara sa mai fie nevoie sa intram in detalii specifice. Inclin sa ii dau dreptate si eu lui Felix Tataru, care sustine ca Romania inca nu e pregatita pentru un branding de tara. Faza cea mai trista si pe care am aflat-o direct de la niste oficiali MAE, este ca – avand in vedere reactia presei si reactia publicului – guvernul va fi mult mai ezitant in a aloca suma de bani pentru asa-zisa campanie de constructie a imaginii de tara in viitor. In plus, imaginea MAE a iesit sifonata aiurea din intreaga afacere, avand in vedere ca de fapt banii veneau dintr-un fond special al primului ministru, care, legal vorbind, se bucura de o mai mare flexibilitate decat liniile bugetare… asa ca pe viitor kein implicare MAE in asa ceva (si e pacat, pentru ca MAE nu are o imagine rea in afara tarii).
si in plus…cuvantul e de la FABULOUS SPIRIT, unde fabulous e usor fara legatura neaparata cu o fabula
Bucurenciule, nu ai pic de substanta. Daca aveai, nu te ploconeai in fata lui Liiceanu dupa ce a sters cu tine pe jos. Esti doar un exhibitionist cu pretentii de “left-winger”. Pacat ca left-wingerii nu vorbesc de branding.
Please post more of your hot pics! I really enjoy them!
Eu unul sunt foarte de acord cu Felix Tataru. Nu poti construi un brand daca nu ai un set de valori stabilit, daca nu ai esenta in ceea ce faci. Din pacate ceea ce simt eu ca s-a intamplat este un exercitiu de imagine si design. Bun si necesar in contextul in care a avea o idee sau a face ceva iesit din schema e considerat a fi o usoara maladie, dar totusi ai nevoie de mai multa esenta.
Noua ca si natiune ne lipseste viziunea, nu stim unde vrem sa ajungem in 10, 20 de ani si credem ca astfel de exercitii de stabilire de obiective este un act de comedie …
Dar eu sunt optimist si continui sa cred ca Romania este unul dintre cele mai tari locuri in care poti trai in acest moment 🙂
Vreau sa o contrazic pe Corina, nu este presa de vina. Adica tu profesionist cu pretentii de la GAV te chinui sa scoti un concept beton si uiti sa dai celor din MAE instructiunile de folosire? Cam asta cred ca a viciat lansarea, dar nu-i nimic, trebe sa perseveram.
Pt Razvan: “Tari” locuri – de la Tariceanu presupun?! Altfel e ridicol; ca si prostia asta cu “fabulouspirit”! PLEASE CINEVA SA LE SCHIMBE CREIERUL IT’S FULL OF SHIT!!
Ti-am citit articolul din Evenimentul Zilei din 2 Feb. Din articolul matale transpare lipsa de respect lucie fata de “hoardele” de profesori care te-au educat. Te autodenunti marxist, dar umblii intr-o masina asa-zis modesta de peste 10000 euro… probabil in raport direct cu organul… Infatuarea pe care o expui spune de asemenea multe despre caracterul matale. Sunt sigur ca acest comentariu nu va apare… este doar pentru tine.
Autorii conceptului nu sunt in stare sa „vanda” acest slogan in Romania, adica sa-l explice si sa se faca intelesi aici, asa ca sunt slabe sperante sa reuseasca afara. In orice companie privata serioasa trebuie sa-ti convingi in primul rand sefii si poate si colegii despre proiectele propuse si abia apoi le pui in practica.
ASA CA CE SA SUSTIN? CEVA CE NIMENI NU A PRICEPUT? CEVA CE NU SUNT IN STARE SA NE EXPLICE? TOT EU SUNT VINOVAT CA SPUN LUCRURI ADEVARATE DESPRE O GRESEALA?