Creativ la oi m-aş duce

Ce nu cunoşti nu te poate ucide, dar nici nu te face mai deştept.

Unul dintre motivele pentru care lucrurile arată urât în ţara asta, chiar şi în domenii arondate, prin tradiţie, frumosului, este inapetenţa creatorilor români pentru reguli. Ştiu că poate părea barbar să aduci vorba de reguli în lumea libertăţii artistice, aşa că daţi-mi voie să mă explic.

În toate domeniile creativităţii, fie că vorbim de designul unei expoziţii sau al unei colecţii de haine, de punerea în pagină a unui text sau de organizarea unui eveniment, de alegerea unei ţinute vestimentare sau a unei mape de conferinţă, tendinţa generală a creativului este să iasă din normă, să ţintească pieziş, să abordeze problema “lateral”. Aşa e peste tot în lume şi tocmai din această frondă, se naşte frumosul – noul frumos – iar lucrurile merg înainte. Dar pentru a avea faţă de ce să îndrăzneşti, pentru ca fronda să-şi poată împlini menirea şi să te scoată în evidenţă, e necesar să existe o majoritate conservatoare şi, la limită, conformistă, faţă de care să te poţi diferenţia.

E adevărat că regulile există pentru a fi încălcate, dar nu e mai puţin adevărat că, pentru a avea ce să încalci, trebuie să existe nişte reguli. Inovaţiile, ireverenţele, trăznăile au, toate, nevoie să se raporteze la ceea ce regulile stabilesc că este convenţionalul, norma, firescul.

La noi, însă, pentru că puţină lume se oboseşte să se familiarizeze cu regulile care guvernează un domeniu sau altul, norma este, de fapt, formată din suma aberaţiilor. Nonconformismul este regula, iar conformismul excepţia. Ţicneala, chiar şi genială, se pierde în nevroza generalizată şi devine mediocră, iar convenţionalul sare în ochi şi devine excepţional.

Mi-aduc aminte o fotografie de la prima ediţie a Premiilor Gopo, care se doreau un fel de Oscaruri româneşti: toată lumea era îmbrăcată ca de la ajutoarele pentru sinistraţi, unul mai pestriţ şi mai nonconformist ca altul. Cele câteva doamne în rochie lungă de seară şi cei câţiva domni care respectaseră ţinuta black-tie păreau de pe altă planetă. Efectul vizual era deconcertant: toată adunătura avea un aer de igrasie şi de Balul Bobocilor.

Dar o astfel de imagine nu iese nici ea în evidenţă, pentru că face parte din cacofonia generalizată pe care o întâlnesc peste tot unde creativitatea este lăsată să zburde liberă şi nestingherită, ca o oaie debilă, vopsită în roz.

Creativul român calificat la locul de muncă uită sau nu ştie că, înainte de a picta Persistenţa memoriei şi Ispita Sf. Anton, Dalí a învăţat să deseneze ca Leonardo. Că, înainte de a desena taiorul, fusta scurtă şi neagră şi pantalonii de damă, Coco Chanel stăpânea croitoria la fel de bine ca oricare dintre meseriaşele care au lucrat de-a lungul vremii pe tiparele ei. Că Hemingway a scris mai întâi reportaje de război şi abia apoi ficţiune pe aceeaşi temă.

În orice domeniu de creaţie există un set de reguli şi de convenţii în cadrul cărora variaţiile posibile sunt infinite. Jocul pe graniţă şi depăşirea ei sunt posibile şi încurajate tocmai pentru a sublinia că acolo există o graniţă, pe care toţi o cunosc, chiar dacă unii o contestă. Cu timpul, jocul acesta mută graniţa însăşi, dar nu o face să dispară.

Nu şi la noi, unde graniţa s-a făcut de mult nevăzută în bălăceala generală. Câteva exemple. Un stilist care n-a învăţat încă reguli elementare despre lungimea cravatei, dimensiunea nodului şi asortarea lui la ţinută, sare, în schimb, să-ţi suflece mânecile de la sacou, ori să-ţi pună un maiou cu plasă în loc de cămaşă, “aşa, de fiţă”. Un DTP-ist alege poze în care ai ochii închişi pentru că “a vrut ceva mai viu, nu ceva convenţional”. Un copy-writer, încă nesigur când i se cere să folosească articolul posesiv genitival, face glumiţe auto-ironice despre produs în pliantul de promovare pentru că “nu vrea ceva banal”. Un organizator de evenimente nu foloseşte sistem de amplificare pentru că microfonul i se pare “prea scorţos”. Un PR-ist scrie comunicate de presă fără diacritice pentru că aşa e “modern”. Un MC nu foloseşte note de prezentare şi nu respectă timpul alocat evenimentului “pentru că-i place să fie spontan”.

Toată lumea vrea să fie altfel. Regulile sunt pentru fraieri. Convenţiile pentru proşti. În degringolada generală, îmi vine tot mai des să-mi iau catrafusele şi să mă car într-o ţară plicticoasă ca Germania. M-am săturat de lejeritatea cu care ne băgăm picioarele în nişte standarde pe care nu ne duce mintea măcar să le cunoaştem mai înainte de a le epata.

  1. inainte de a citi gandurile tale de mai sus, credam ca doar eu am o problema cu dezordinea organizata si cu lipsa oricarui respect pentru reguli. mi-am luat o carte si m-am inchis in casa, dar pentru cat timp? …poate suficient cat sa imi fac bagajele…

  2. regulile au fost concepute pentru a crea niste rame comune “obligative” pentru toata lumea . deci generale .

    faptul ca nu reusim sa cadem de comun acord si suntem predispusi sa le lezam din cand in cind ( sau chiar frecvent ) confirma necesitatea “imperioasa” al unui instrument de control care ne “invita” pe toti sa le respectam sau ..sa ne subordonam acestora – depozitind preferintele de ordin privat ( pentru noi insine ) in favoarea comunitatii !

    deci : daca acestea s-ar respecta .. atunci am putea sa vorbim in general de asumarea lor ?! cred ca da !

    sau.. cum zice immanuel “kent” pentru noi cei lenesi care ne gasim intr-un permanent conflict cu gindirea : nu trebuie sa gandesti exagerat asa ca sa te doara – trebuie doar sa iti pui una doua intrebari importante ..
    spre exemplu :

    daca eu vreau sa jefuiesc o filiala bancara si admit ca in orasul meu cu 1 milion de locuitori – 100.000 din acestia intentioneaza acelasi lucru ca si mine – in aceeasi zi – ( pentru ca aceasta posibilitate exista ) .. atunci ma intreb care ce se poate intimpla ??? care sunt urmarile / consecintele ?
    asta ne previne de intrebarea ulterioara : daca intrebam ( ma intrebam la momentul oportun ) “filozof” ramineam ?! da ?!

    sau .. raspunsul poate sa fie cam asa ? .. 100.000 de mii de oameni isi pot rezolva gaurile financiare intr-o singura zi ?

    inversul acestuia :

    daca prin mass-media se recurge la o cerinta de donare a singelui pentru un caz de urgenta si eu ma gandesc in drum spre laborator ( centru de donatie .. etc ) ce se intimpla daca inca 100.000 de mii din cei 1 milion fac acelasi lucru .. ?
    100.000 din locuitori devin spontan anemici ?!

  3. Dragos,

    Articolul tau m-a pus pe ganduri, avand in vedere ca am scris recent un articol despre faptul ca romanii au prea mult conventionalism, respecta prea mult reguli care nu servesc.

    Cred ca exista o tendina dubla: pe de o parte de a respecta cu sfintenie unele reguli birocratice, pur si simplu pentru ca ele sunt acolo, dar in acelasi timp, de a nu respecta unele reguli care dau eficienta, armonia sau competenta. In mare parte, pentru ca romanii nu le cunosc.

    Eduard

  4. @Eduard
    Dupa ce-am citit ambele articole si m-am uitat in jurul meu, concluzia mea e ca romanii respecta prea mult regulile nescrise ale vietii balcanice: banii in buzunarul doctorului, pachetul de cafea la functionar, raspunsul acru la alimentara, si cate si mai cate. Inflexibilitatea sistemului e o regula, si ea e respectata cu sfintenie, din pacate.

  5. Regulile, la noi, sunt facute doar pentru a fi ocolite balcanic, cu spaga .Daca, pentru a ocoli niste reguli mai inventam si niste “criterii” , ca sa ne putem acoperi eventual si de niste hartii din care reiese, evident ! ca am respectat regula, atunci e perfect !!Intrebarea este: cine ramane sa stinga lumina?

  6. Germania nu e plicticoasä! Dacä ai cunoaste-o mai bine, nu numai cä nu te-ar omorä de plictisealä, dar te-ar si face mai destept! Şi mai şi!
    În Germania am cunoscut o fatä din Constanţa (un fel de Milano, pentru necunoscători, un pic mai la sud de Sulina). Mi s-a plâns ca nu e dickstracţie ca acasă. Apoi am murit amândoi; ea de plictisealä schi eu de ruşine.
    Dupä experienta asta eu am ramas un nerusinat si ea o distratä. Spre nerusinarea mea, dickstractia ei si fericirea Germaniei nu ne-am mai vazut de atunci. Tschüß!

  7. Ai mare dreptate!
    Traim intr-o perioada in care nimeni nu mai are rabdare sa invete, nimeni nu mai vrea sa aiba o perioada de ucenicie.
    Toti vor sa “debuteze” cu o opera de arta indiferent de domeniu.
    Discipolul vrea sa-si depasasca maestrul din prima zi.
    Exemplul cel mai clar este un pusti care intrebat ce vrea sa se faca , raspunde :manager. Bun, manager dar unde, la ce? Raspuns: nu stiu…manager.
    Cam astea sunt vremurile si societatea.
    In legatura cu plecatul…hai sa mai stam putin pe metereze, daca in 5 ani nu se intampla nimic merg si eu.

  8. Dragos, daca tot pledezi pentru respectarea regulilor, ce-ar fi sa incepem intai cu cele gramaticale?
    “Al/a/ai/ale” sunt articole, nu pronume. Un jurnalist ar trebui sa stie asta, nu crezi?

Leave a Reply