Vă mulţumesc dacă veţi citi până la capăt şi-mi veţi acorda sfatul vostru. Vă promit că am să-l urmez.
Mi-am făcut planuri încă din iarnă să merg la TIFF, festivalul internaţional de film de la Cluj, aşa cum fac de mai mulţi ani. Este, cred eu, cel mai important eveniment cinematografic şi unul dintre cele mai reuşite festivaluri din România. Pe măsură ce ne apropiam de sfârşitul lui mai, mă bucuram deja la gândul celor câteva zile de tratament cu filme de bună calitate. În ultimii ani, a devenit aproape o tradiţie să văd noile producţii româneşti în premieră la TIFF. Apoi, n-a fost an în care să nu văd câteva filme străine memorabile de care cu siguranţă n-aş fi auzit dacă n-aş fi mers la Cluj. Nu mai spun că e locul unde apuc să mă văd cu prieteni vechi, de care m-au separat drumuri în zig-zag, oceane şi continente.
Săptămâna trecută am primit, însă, o veste proastă. Roşia Montană Gold Corporation, compania care vrea să exploateze cu cianuri aurul de la Roşia Montană, se numără printre sponsorii festivalului. Vreau să spun că înţeleg perfect decizia organizatorilor. Ştiu că în fiecare an se zbat după bani până în ultimul moment şi îmi imaginez că reducerile bugetare de anul acesta i-au lăsat fără finanţări importante. N-am nimic nici cu gestul RMGC – indiferent ce vor să facă la Roşia Montană, e bine că măcar cheltuie bani şi pentru lucruri bune, nu doar pentru exproprierea localnicilor şi lobby pentru demararea proiectului minier.
Pe de altă parte, nu pot să ignor faptul că, la Cluj, RMGC va folosi festivalul pentru a-şi promova proiectul, un proiect cu care eu sunt în dezacord, aşa cum sunt în dezacord şi cu practicile (pe care nu le cunosc pertinamente, dar pe care nu mi-e greu să le bănuiesc) prin care, după ultimele alegeri, au obţinut o unanimitate suspectă în favoarea proiectului în rândul partidelor şi al politicienilor (cu două excepţii notabile: Daciana Sârbu şi Renate Weber).
Mai multe ONG-uri de mediu au propus un boicot al festivalului, în urma asocierii cu RMGC. MaiMultVerde, care ar fi trebuit să deruleze un proiect în parteneriat cu TIFF, l-a amânat pe anul viitor. Eu am hotărât, deşi nu mi-a fost deloc uşor, să nu mai merg anul acesta la festival. Poziţia mea e puţin nuanţată faţă de a altor activişti de mediu: nu vreau să culpabilizez TIFF pentru această asociere, dar nu cred că e o idee bună să le dau celor de la RMGC un plus de credibilitate, mergând la festival.
Ca să-mi tratez supărarea de a fi pierdut nişte filme excelente, m-am hotărât să merg la FITS, festivalul internaţional de teatru de la Sibiu, care are loc în aceeaşi perioadă cu TIFF-ul şi care este, ca importanţă şi ca amploare, al treilea eveniment de acest gen din lume. E un adevărat regal al artelor spectacolului, cu trupe şi spectatori veniţi din 70 de ţări, 350 de evenimente, 66 de spaţii de joc şi peste 35.000 de spectatori. M-am uitat pe program şi m-am bucurat să descopăr multe spectacole la care n-am fost şi pe care-mi doream de mult să le văd.
Mă hotărâsem deja să merg la Sibiu, când am primit a doua veste proastă: RMGC se numără şi între sponsorii acestui festival. Ieri seară, când am aflat lucrul ăsta, am început deja să mă îndoiesc de justeţea deciziei mele. În ultimii doi ani, de când au angajat-o pe Corina Vinţan, un PR-ist şi un lobby-ist excelent, cei de la RMGC sunt tot mai vizibili, tot mai incisivi, tot mai persuasivi şi, îmi pare rău s-o spun, tot mai inteligenţi. Mă tem că îi voi vedea tot mai des pe afişele unor evenimente culturale de cea mai bună calitate, la care voi fi interesat să merg. Şi aici trebuie să adaug că, în România, aceste evenimente nu sunt nici pe de parte numeroase.
TIFF-ul şi FITS-ul sunt greu comparabile cu orice se mai întâmplă la noi în cinematografie sau artele spectacolului, aşa cum Festivalul Enescu e singurul maraton de muzică cultă o asemenea amploare. Să zicem că nu merg anul ăsta nici la Cluj, nici la Sibiu. Dar dacă RMGC le sponsorizează şi anul viitor, aşa cum a mai făcut cu TIFF acum trei ani? Şi ce mă fac dacă RMGC sponsorizează şi Festivalul Enescu? Merg la Viena ca să ascult o orchestră ca lumea? Mă mulţumesc cu cele patru-cinci concerte de calitate din restul anului? Şi dacă RMGC le mai sponsorizează şi pe unele dintre ele?
Sunt, după cum vedeţi, într-o dilemă. Există companii ale căror produse nu le cumpăr pentru că sunt în dezacord cu politicile lor de producţie (faptul că folosesc mână de lucru minoră), există alimente pe care nu le consum pentru că producţia lor dăunează mediului (carne de porc, vită, pui şi, mai nou, ton), există servicii pe care le refuz pentru aceleaşi motive (pungile de plastic de la magazin, trimiterea extraselor de cont prin poştă), există sponsorizări pe care nu le voi accepta niciodată la MaiMultVerde (companiile de tutun şi RMGC).
Dar mi se pare un pic prea mult să-mi refuz bucuriile şi-aşa destul de rare ale unui spectacol de teatru cutremurător sau ale unei pelicule emoţionante, doar pentru a nu cauţiona cu prezenţa mea la un festival un sponsor toxic pentru mediu. Cel puţin asta e ce-mi spune o parte din mine.
Celalaltă parte îmi spune că, odată ce mi-am asumat o cauză, e bine să fiu consecvent cu ea şi să-mi asum orice sacrificiu care derivă din această consecvenţă. Prima parte zice că, dacă merg la Sibiu şi la Cluj, n-o să fiu inconsecvent, o să fiu doar puţin mai cult. A doua parte observă că există activişti culţi şi desculţi şi se întreabă retoric de care parte vreau eu să fiu. Prima parte scoate programul celor două festivaluri şi încearcă un compromis. A doua parte scoate broşura RMGC şi vrea să ştie dacă şi eu cred că cianura înseamnă viaţă. Prima parte urlă că sunt fixist. A doua îmi silabiseşte: “o-por-tu-nist!”. De aici se trece la insulte pe care ecranul blogului nu mai poate să le suporte. În orice caz, la mine în cap e o hărmălaie de abia mai aud când îmi vorbeşte cineva.
De aceea vă cer ajutorul. Contez pe sfatul vostru şi promit să fac aşa cum decideţi voi, cititorii acestui blog. Îi rog prin urmare mai ales pe cititorii regulaţi, despre care ştiu că de multe ori se abţin să comenteze, să facă un efort şi să apese un buton. Comentariile suplimentare sunt şi ele binevenite.
Formularul de vot îl găsiţi în dreapta acestei însemnări.
Later edit: Oana Răsuceanu, directorul de comunicare al TIFF, mi-a confirmat între timp că RMGC nu se mai numără printre sponsorii TIFF. Păstrez, totuşi, votul până diseară, pentru că mă interesează în continuare părerea voastră. Discuţia este una de principiu.
Later edit (23:11): Vă mulţumesc tuturor pentru opinii şi pentru voturi. Am închis sondajul. Vă spun curând ce am hotărât.
Eu m-as duce dar as purta un tricou verde cu o inscriptionat cu ceva “nu cianurilor” – o culoare fosforescenta, sau ca sa fiu in ton cu trendul Hollyodian ceva legat de Avatar…
Boicotul nu-i o solutie dupa parerea mea…
Sau purtati o masca anti cianuri…
Am incercat sa votez, dar nu functioneaza poll-ul. Parerea mea este sa mergi la ambele festivaluri, in masura in care ai timp. E mai sanatos sa profiti de pe urma sponsorilor care isi permit sa tina in perioade de acest gen cultura inca in viata si sa nu iei in seama sponsorii. Ei profita oricum de publicitate prin aceste sponsorizari, iar tu profiti de arta. Mi se pare un schimb profitabil de ambele parti.
Inteleg dilema. Dar mai cred si ca mare parte din dilema ta e autoindusa. Intelegeam, poate, sa-ti pui toate problemele astea daca RMGC sponsoriza un proiect de mediu. Acolo mi s-ar fi parut intr-adevar cinica asocierea. Aici, nu. In final, e vorba ca tu sa vezi niste spectacole pe care doresti sa le vezi si daca, in mintea ta, exista explicatiile pentru care urmeaza sa faci ce urmeaza sa faci, atunci e bine. Adica nu inteleg de ce vrei sfatul celor care citesc, really.
Ca, uite, de exemplu, cand MMV a sarbatorit doi ani la Institutul Francez, eventul era imediat dupa povestea cu salutul romanesc care pe mine m-a deranjat in contextul in care l-am comentat atunci pe blogul tau si, initial, n-am vrut sa calc pragul Institutului din cauza asta. Dar in final mi-am dat seama ca, de fapt, nu m-as fi dus daca Institutul ar fi gazduit vreun event gen seara romaneasca sau asa. Atunci ar fi fost cinic, da.
Verdict: du-te!
Intr-adevar, extrem de dificila problema ta si sincer nu as vrea sa fiu in locul tau acum 🙂 Pana la urma alegi ce crezi ca dauneaza mai putin. Mai putina placere culturala pentru tine, eventual mai putini participanti la niste evenimente care oricum nu sunt asa de cautate precum festivalurile de bere, si o pozitie fatis impotriva RMGC. Sau participarea, faptul ca nu esti impacat cu tine si eventual portest acolo (de la tricou cu mesaj pe placul inimii tale, la discutii cu alti participanti). Sau o campanie de informare despre RMGC, Rosia Montana in general, si daca te duci, si daca nu te duci. Cred ca asta ar fi de mai mare impact decat absenta ta de la festivaluri.
Oricum ar fi, e o decizie personala. Cei ce organizeaza evenimentele iau decizii in functie de scopul lor: sa promoveze cultura, fie ca e vorba de filme sau de concerte. Din prea putinii sponsori e greu sa ii mai seletezi si pe cei care nu fac nimic gresit. Daca sapa suficient de adanc e foarte posibil sa ramana cu nimic 🙂
Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
@dragosbucurenci e ca si cum ai refuza o mancare delicioasa pentru ca ai aflat ca bucatarul isi bate nevasta.Lupta anti violenta dupa pranz.
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
@dragosbucurenci RMGC a disparut de pe lista de sponsori TIFF http://www.tiff.ro/sponsori-si-parteneri… Clujul te asteapta
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
RT @dragosbucurenci: Va cer un sfat: https://bucurenci.ro/2010/05/va-cer-un-sf… Tu ce parere ai?
Am rezolvat poll-ul, folosisem un plugin defect. Acum puteţi vota în dreapta sus. Mulţumesc.
Sincer, subscriu primei pareri…Cred ca e mai bine sa te prezinti si sa incerci sa alegi o modalitate de a atrage atentia asupra opiniei tale legate de Rosia Montana, prin varii posibilitati, mai ales ca prezenta ta nu va fi trecuta cu vederea…
Fuga nu e o solutie, niciodata…..Eu zic sa iti sustii opiniile la fel ca si pana acum, public si fara a face compromisuri…..
prezenta la un eveniment si pozitia luata vizavi de evenimentul respectiv sau vizavi de sponsorii evenimentului sunt doua lucruri diferite. pozitia organizatorilor nu poate fi condamnabila: filmele si mediul merg pe cai diferite, chiar daca poate vizeaza acelasi public uneori. eu as merge la ambele evenimente (daca rosia sponsorizeaza mai mult sau mai putin, tot aia e pana la urma…) si as prezenta o pozitie anti-rosia, dar nu exagerata (de activism), in cazul in care s-ar deschide acest subiect. sau, inainte de eveniment, as posta pozitia proprie, pentru a nu lasa apoi loc speculatiilor.
Ieri, TIFF a renuntat la colaborarea cu RMGC! http://www.cugetliber.ro/1274130000/ultima_ora/1796/rosia-montana-gold-corporation-a-fost-scoasa-de-pe-lista-sponsorilor-tiff/ FELICITARI! Haideti cu totii la TIFF!
Te inteleg perfect.Eu as merge pt. ca in mintea mea sunt lucruri diferite.Sa fim realisti, de data asta fac un lucru bun( cu totii stim de ce) si trebuie luat asa cum e.Nimic nu te poate impiedica insa sa lupti pentru ceea ce doresti sa faci de-acum incolo. Desi e intr-adevar complicat, nu as pune mere cu pere.
Greu de spus, asta voi vota dupa ce iti spun si eu punctul meu de vedere. Esti mai mult decat o persoana publica Dragos, si pentru ca ti-ai asumat si statutul nu doar cauza, si in special pentru ca te bucuri si de credibilitate si simpatie ar trebui sa mergi si sa-ti expui si altfel punctul de vedere, pozitia. Blogul este o forma de exprimare, dar nu suntem aici atat de multi pe cat meriti sa te citeasca. Prezenta acolo cu tricou/banner si orice alta forma vizuala … interviu/articol in presa locala si centrala care sa-ti reflecte clar parerea este indicata, chiar necesara. De prea multe ori oamenii buni, educati, cu bun simt evita conflictul, dar cred ca un “conflict” ar trebui provocat chiar.
Seriously? Come to Cluj. You’re obviously overthinking this. You’re not putting one leu in Rosie Montana’s pocket. So what if they bought some T-shirts for the voluntari or whatever else? That’s what companies do.
I look forward to seeing you crowd up my streets this summer! 😛
Se pare ca Andrei are dreptate , RMGC a fost scoasa de pe lista sponsorilor , la presiunea unor organizatii non-guvernamentale :))Go for it !
du-te dom’le la filme nu te mai alinta atâta!
Si eu sunt de acord cu prima parere. As merge, caci filmele si spectacolele de teatru iti vor reintari atitudinea morala si umanista pe care deja ti-o formezi atat de consecvent depre viata si lume, dar as purta acea T-shirt cu un protest asupra RMOC care nu are nimic in comun cu cultura. Cultura adevarata critica facerea banului pe calea pe care aceasta RMOC a ales-o, asa ca parerea mea e sa te expui cat poti culturii si sa-i folosesti apoi invataturile in a influenta in bine, asa cum deja faci, viata din jurul tau si mentalitatile oamenilor. Profita, asadar, de arta de calitate ori de cate ori ai ocazia. Eu m-am intors in Portugalia acum doua saptamani cu patru spectacole de cel mai inalt nivel artistic si mesajistic in suflet: Toti Fii mei, pe scena Nationalului, Romeo si Julieta pe scena Operetei, Casa Zoicai la Comedia si Eu cand vreua sa fluier fluier, la Muzeul Taranului Roman. Sunt inca coplesita atat de valoarea extraordinara a tuturor acestor opere, maiestria cu care sunt puse in scena sau pe pelicula cat si de participarea unui public vadit miscat si prelucrat sufleteste. Se face teatru si film de calitate in Romania!
Buna !
In primul rând ar trebui sa te hotarasti ceea ce vrei – sa vezi ceva frumos sau sa sustii o cauza verde. Iar apoi excluzi in funcţie de ce alegi.
JTI sponsorizeaza SIMN 2010 . Asta înseamnă ca nu sprijin acest festival? Nu! A fi ignorant e foarte uşor. E mai greu sa aduci plus valoare…
Stai acasa. Arata ca esti consecvent.
Nu practica CURLUNTRINSMUL, atat de drag noua romanilor. Hai sa invatam odata pentru totdeauna sa alegem: e alba sau e neagra?
FITS si TIFF sunt doar o parte a Culturii. Importanta. Insa, doar o parte. Ai nevoie de cultura? Ai si alte optiuni, cu siguranta. Chiar daca vor mai sponsoriza si alta data aceste festivale. Inclusiv Enescu.
Ai ales calea de la intuneric la lumina. Mergi pe ea.
Important este nu cine castiga orice batalie, important este cine castiga razboiul.
Tind sa fiu de acord cu sugestia Alinei (primul comment) Stiu, suna a compromis insa la cate facem deja an viata, unul in plus… Mai ales ca de data asta compromisul are mai multe bile albe in ceea ce te priveste…te duci, te mai culturalizezi un pic, si poti sa incerci prin atitudine si diferite actiuni sa “boicotezi” un pic RMGC. Sa stie ca acolo unde sunt ei, vei fi si tu ca un ghimpe in coasta lor:)
Poti sa exploatezi putin aceasta dilema si sa gasesti o cale de a aduce in prim plan filmele care nu vad lumina zilei altundeva decat la Tiff si totodata sa te organizezi mai bine a.i sa mergi la spectacolele de teatru de importanta deosebita pt tine.
iti inteleg dilema dar eu zic ca-ti faci prea multe probleme. mersul la un spectacol de teatru sau film nu inseamna ca esti de acord cu sponsorii. pozitia ta e clara oricum, o stie toata lumea, si viata e plina de compromisuri, mult mai grele decat asta. plus ca nemergand nu contribui cu nimic la salvarea mediului. nu e ca si cum ai mancat sau nu o halca de vita (very poluting indeed apropo, nici nu se compaa cu puiul).
si daca baietii sunt destepti si te priveaza in viitor de alte evenimente culturale?
astept cu nerabdare impresii de la teatru, poate la anul vin si eu. pup
Cu tine sau fara tine, festivalurile se vor tine si sponsorul va fi prezent. Pierzi tu. Din pacate interesul poarta fesul. Cei cu festivalul vor sa-l tina si compromisul e al lor. Compromisul tau ar fi sa nu mergi. Dar tot va merge cineva. Si…festivalul se tine si pentru cei ce merg, nu doar de traditie. Eu il vad ca pe sacrificiul pe care tre sa-l faca organizatorii pentru ca noi, privitorii sa avem sufletele bogate. Ca sa te simti mai bine, poti incepe o campanie anti cianura pe blog. Si ca sa se simta bine cititorii blogului tau, poti povesti cum a fost la festival.
Poate gandesc gresit si imi cer scuze in fata celor care nu sunt de acord cu mine.
O zi buna!
Dragos, tu esti un om de cultura. iti plac filmele, iti place teatrul…te rog profita de aceste doua festivaluri!
si intr-adevar TIFF-ul a renuntat la sponzorizarea de la RMGC.
Te asteptam la Cluj!
o voluntara TIFF
Dragos, e ok. poti sa mergi la amandoua:)
Cred ca ar trebui sa nu iti refuzi placerea de a fi prezent la aceste doua evenimente mai ales daca sunt o adevarata incantare pentru tine! Cit priveste compania despre care ai amintit, vei auzi din ce in ce mai mult de ea! Asa ca, va trebui din pacate sa te obisnuiesti cu ideea ca o sa fie pe afisul multor evenimente importante. Cred ca asta este si ideea PR-ului, pe care de altfel l-ai si laudat. Din pacate, la noi in tara cultura “maimultverde” nu este chiar asa de dezvoltata iar un ban in plus nu strica nimanui, indiferent de la cine vine.
In concluzie, nu-ti refuza micile placeri ale vietii! Evenimentele de calitate sunt rare.
Dragos,
Ii aveti ca sponsori pe:
– Carrefour – la care nu poti sa iei pungi de hartie/textil, doar din plastic. Crezi ca asta ajuta mediului? Tot ei au avut o serie de probleme cu angajati care s-au sinucis la locul de munca – vreo 9 anul trecut.
– Heineken au fost acuzati de rasism dupa ce intr-un fax trimis de ei au spus ca in audienta unei emisiuni sponsorizate de Heineken era “too high proportion of negroes”
– Toyota a fost sanctionata pentru reclama inselatoare la Prius (referitor la emisiile de CO2) si in UK si in alte tari. Un alt studiu a demonstrat ca Prius are un consum energetic total (pe durata de viata) mai mare decat un Hummer.
– Unilever a fost criticat de Greenpeace pentru defrisari si pentru ca au aruncat cateva tone de mercur in Kodaikanal, India.
Cele de mai sus sunt “facts”, nu zvonuri – exista surse oficiale pentru toate. Si lista poate continua cu usurinta.
In acelasi timp, RMGC planteaza “upfront” 1.000 de hectare de padure pentru cele 250 pe care le va defrisa in total 15 ani. Si asta e un “fact”.
Chiar ieri citeam pe FaceBook ca TIFFul a renuntat la sponsorizarea RMGC. Si intr-adevar sigla lor nu mai apare aici – http://www.tiff.ro/sponsori-si-parteneri/sponsori/17.
Eu as fi votat in Poll – “Sa merg la ambele festivaluri daca festivalurile au renuntat la sponsorizarea RMGC”, asa cum se zvonea in on-line. Ar fi bine sa investighezi un pic, cred.
cu sau fara tine Dragos,cele doua evenimente se vor intampla,iar sponsorii vor fi acolo….eu iti spun sa mergi la ambele….astfel iti vei mai hrani putin sufletul:)
Draga Dragos……sa stai acasa dupa opinia mea nu e o solutie……sunt prea multi si cu prea mult tupeu cei ce vor sa distruga natura ,aerul …..pe noi.Exact asa cum ei merg la festivaluri sustinandu-si cauza ,mergi si tu……cel putin o sa aiba oamenii cum sa vada si ceea ce e mai buni.daca nu participi ei tot vor merge,le vor explica oamenilor doar ceea ce vor ei,dar daca mergi si tu oamenii vor putea asculta si o alta parere…..una frumoasa.Mult succes si sa ne auzim numai de bine.Pupicei!
In momentul in care ti-ai asociat imaginea cu ecologismul, mi s-ar parea cel putin ipocrit din partea ta sa mergi la evenimente prin care RMGC doreste sa-si promoveze actiunile, indiferent daca e unul dintre sponsori sau sponsorul principal. Asocierea dintre numele tau si MaiMultVerde este mijlocul prin care atat tu cat si asociatia sunteti cunoscuti in Romania asa ca mentionarea prezentei tale chiar daca doar ca simplu spectator nu va fi decat o lovitura de imagine atat pentru tine cat si pentru cauzele sustinute si-i va deruta pe cei care va sustin. Eu zic sa fi consecvent si sa nu mergi.Cauza trebuie sa primeze intereseolor personale.
Daca intr-o zi ca aceea s-ar naste copilul tau raspunsul nu e greu legat de alegere. Noi ne complicam viata. Nu putem avea totul. Mostenirea ta nu e numai genetica. E un ideal? Eu cred ca da. Si sper mai ales.
Du-te la TIFF!
Gandeste-te ca “girezi” un eveniment de cultura si nu un sponsor.
Problema cu RMGC poate sa mai dureze un deceniu, TIFF-ul insa, fiind printre putinele evenimente notabile, s-ar putea sa nu aiba atata rabdare cu criza, ba de bani, ba de oameni de valoare, plus ca, si aici nu sunt deloc sigura ca am sau nu dreptate, dar expun o parere, am citit tot mai des recent pareri tot mai impartite, dar justificate, despre RMGC si despre exploatarea pe baza de cianura…
In final mai zic doar ca mi-ar fi placut sa sponsorizeze RMGC si Festivalul ProEtnica de la Sighisoara care nu isi mai poate sarbatori a 10-a editie, pentru ca guvernul nu are / da bani…
Scopul, uneori, scuza mijloacele 🙂
Numai bine!
Sa mergi, da?
TREBUIE SA MERGI LA FESTIVALURILE ASTEA PENTRU A APARA DREPTUL OAMENILOR DE A-SI EXPRIMA O OPINIE. DINCOLO DE CONTROVERSA ECOLOGISTI VERSUS RMGC, CEL MAI IMPORTANT ESTE CA SI EI AU DREPTUL DE A SPUNE VARIANTA LOR. TE CRED CA NU ESTI DE ACORD CU EA, DAR MERGAND ACOLO FARA SA FACI DIN FESTIVAL UN CIRC DE TRICOURI PE CARE SA SCRIE “FARA CIANURI”, RESPECTI DREPTUL LOR DE A AVEA O OPINIE SI LUPTI PENTRU DREPTUL MEU DE A AVEA O OPINIE DIFERITA DE A TA. SPER SA TE BUCURI DIN PLIN DE ZILELE DE FILM!
Dragos, eu daca as fi in locul tau,lasand orgoliul deoparte, m-as duce la Sibiu. Filmele de la Cluj probabil ca vei avea ocazia sa le vezi si in alta parte sau poate la Tv, dar teatru e teatru si un astfel de festival merita , indiferent de cine il sponsorizeaza.
Nici eu nu sunt de acord cu RMGC, dar pentru teatru trec peste orice orgoliu.
Decizia iti apartine.
Voie buna!
Eu cred ca trebuie sa mergi. Si pentru a fi “impacat” protesteaza mergand imbracat cu un tricou ce are un mesaj in care crezi. Ar fi pacat sa pierzi alimentarea sufletului si pe de alta parte, le-ai da si satisfactie celor in care nu crezi.
Astept impresii macar de la unul din festivaluri!;)
Toate bune!
As fi votat sa stai acasa, deoarece trebuie sa fii consecvent. Reprezinti un ONG puternic, cu opinii clar specificate. Oriunde ai merge, vrand-nevrand, reprezinti acel ONG(respectiv si celelalte ONG-uri cu care ai legatura: Salvati Delta sau alte ONG-uri de mediu). Esti persoana publica si din pacate esti perceput cum ca ai fi la “servici” tot timpu, in sensu ca reprezinti MaiMultVerde la orice ora din zi si noapte. Este un dezavantaj de a fii persoana publica.
Dar, avand in vedere ca rmgc nu mai sponsorizeaza TIFFu, eu as zice sa vii la festival. Ai merge pe aceeasi linie de consecventa: ai refuzat sa vii la festival din cauza sponsorizatii, atunci sa dai dovada ca vroiai sa vii la festival si nu a fost doar o chestie de PR cand ai zis ca nu vii.
Cand crezi intr-un la un lucru, trebuie sa-l duci pana la capat. Si dupa cum vezi, datorita ONG-urilor si opiniei publice care s-au opus sponsorizarii festivalul a renuntat la banii rmgc-ului.
eu zic sa te gandesti bine! dar….mi-ar face mare placere sa te vad la Tiff,eu sunt din Cj si sigur v-oi fii prezenta!think good! 🙂
Subscriu la primul comentariu, cel al Alinei. Fii vizibil, cu siguranta vei atrage mai mult atentia asupra problemei daca esti acolo.
Subscriu la ce au spus si altii mai sus. Cu tine sau fara tine acolo, RMGC isi vede de drum. Daca te duci, exista o sansa in plus ca cineva (adica tu) sa isi spuna parerea transant vizavi de problema cianurilor.
Asa, mi se pare ca dai de doua ori in ei: profiti de un pic de cultura pe banii lor si ii si boicotezi. Poate nu e fair play, dar nici RMGC nu joaca fair, asa ca eu as fi cu constiinta impacata.
Asta pentru FITS. La TIFF vad ca s-a rezolvat problema, asa ca poti profita macar de unul din festivaluri.
Du-te la amandoua, si arata-le celor de la FITS ce au fost in stare sa faca cei de la TIFF cu sponsorizarea de la RMGC 🙂 Mai stii, poate orgoliul de sibian va simti nevoia sa se masoare cu orgoliul (imens) de clujean, si nu vor vrea sa se lase mai prejos.
Oricum, e clar ca nu putem fi asa de integri precum ne-ar placea, lumea asta are mult prea multe nuante de gri. Dar poti sa te gandesti mai serios la cum ai putea sa protestezi mai “activ” impotriva a ceea ce e discutabil la RMGC.
E ciudat sa nu mergi la TIFF, dar sa promovezi “Tara lui Andrei” a poluatorului Petrom. Toate “-chimurile” in frunte cu Doljchimul n-au fost prea induratoare cu aerul si solul patriei. Doar ca nimeni nu-si gaseste o clipa de ragaz sa afle cum Petrom depoziteaza deseurile, de pilda. Despre poluare si Petrom se poate scrie o carte de 500 de pagini, pe cand RMGC e o discutie la timpul viitor. Sfatul? Mergi la TIFF si intreaba-te cam ce substante periculoase produse la Arpechim strabat raurile din “Tara lui Andrei”.
hmm…sunt neplacut surprinsa de faptul ca majoritatea te indeamna sa te duci la cele 2 evenimente. Asta cu “scopul scuza mijloacele” , “protesteaza printr-un tricou ca sa fi impacat”, “profita de un pic de cultura pe banii lor”, sunt exact pe tiparul oamenilor si protestelor din Romania de azi. Protestam prin vorbe mari, iesiri in presa dar pana la momentul in care se vor da “mici si bere”de catre cei impotriva carora protestam…parca daca se intampla asta nu mai e asa usor protestul, nu?adica de ce sa nu profitam un pic de pe urma asta, chiar daca contravine cu interesele noastre…poate nu ne vede nimeni si putem redeveni iar protestatari dupa aceea, nu?Lipsa asta de consecventa este asa de “romaneasca”!!
Nu sunt un cititor “regulat”, dar părerea mea e că ar fi mai bine să stai acasă. Eşti un model pentru mulţi şi e bine să dai un exemplu: te poţi sacrifica pentru un principiu. Poate că, în felul ăsta, organizatorii celor două evenimente vor renunţa la sponsorizarea respectivă la anul. E adevărat că vei rata filme şi piese de teatru bune, dar în acelaşi timp vei atrage atenţia (deja o faci, eu am aflat de pe Twitter) asupra unui subiect la fel de important ca arta, dacă nu chiar mai important: mediul.
tind sa cred ca te vei duce (sau asa imi doresc…), prezenta ta spune mai mult decat o mie de cuvinte, banere si afise!
Indiferent daca mergi sau nu, evenimentele tot vor avea loc. Eu cred ca daca stai acasa nu rezolvi nimic. 🙂
Go, definitely! În primul rând că faci asta în timpul tău liber (MaiMultVerde de exemplu e neutră dpdv politic, asta nu înseamnă că tu nu poţi să ai şi să-ţi exprimi o părere personală vis-a-vis de subiect); apoi, e mai bine să fii acolo unde ai putea face totuşi ceva, decât aici – chiar dacă ai de gând să protestezi stând acasă, mă îndoiesc că vei avea un impact prea mare…So go!
vezi ca astia voteaza la misto, cica sa stai acasa :)))
Sponsorizarile vin si pleaca, dupa cum vezi. Pe cand, bucatica pe care o reprezinti in marele puzzle se contureaza in timp. Asadar, prea scump luxul de a lipsi, ba chiar snob acest lux. Am votat sa le bifezi pe ambele.
Dragos, nu vad de ce e greu, pt ca prezenta ta, sau a altor persoane cu impact public nu va da “un plus de credibilitate”.
Spun asta deoarece consumatorul de TIFF stie sa delimiteze un eveniment de sponsori. Fiecare are o parere pro sau contra acestui priect al RMGC; este similar cu a nu merge la un concert IRIS, deoarece ar fi sponsorizat de Oprescu si mie nu imi place Oprescu.
I am sure you can do more. Te asteptam la Cluj!
sincer, cred doar ca iti place sa te alinti… nu vad absolut nicio legatura intre faptul ca tu te duci la un festival sau mai multe si ca acele festivale sunt sponsorizate de o persoana juridica anume care, printre multe activitati, are o treaba si pe la Rosia Montana. E ca si cum George Bush nu s-ar mai duce vreodata in vacanta in Irak (presupunand ca Irak ar fi o tara exotica) doar pentru ca a avut o problema cu Sadam Hussein.
E adevarat ca esti ceea ce faci, esti reprezentantul Mai mult verde, insa nu te duci la festival ca sa-l distrezi pe acest reprezentant, in calitate oficiala. Te duci acolo ca sa te simti tu bine. Tu, omul.
Cred ca prezenta la ambele evenimente inseamna aprecierea ta pentru film si teatru, in nici un caz pentru sponsorii acestora si cei ce stiu despre RMGC nu se vor lasa pacaliti de actele lor caritabile!!
Cred ca trebuie sa mergi!!!
Acum ca au renuntat, cred ca poti merge la ambele festivaluri. Si eu voiam sa-i amendez, sa nu merg la niciun film, insa am sa-i iert de data asta [apropo: e a doua oara cand se dau cu RMGC]. Daca mai fac odata n-am sa mai merg niciodata si am sa sfatuiesc si pe altii sa nu mearga la TIFF. Pe de alta parte publicul de la TIFF nu prea ia de bune minciunile RMGC, deci a fost o deczie inteleapta ca organizatorii sa renunte la sponsorizarea lor foarte interesata.
eu unul am avut ocazia sa merg la TIFF fiind la facultate in sibiu si acum as vrea sa merg in fiecare an 😀
Daca faci apel primesti comentarii multe si pareri diversificate. Ma bucur ca ma indemni sa spun ceva, desi te citesc de un an de zile. Si eu as fi intr-o dilema la fel de mare. Cred ca as merge pana la urma la ambele festivaluri, insa doar dupa ce conflictele interioare se consuma. Nu as intelege nici macar dupa terminarea ambelor festivaluri de ce ar accepta cineva banii celor de la RMGC. Sa te duci.
Este ingrijorator rezultatul votului tau… chiar sa ignoram legatura intre un sponsor si un eveniment este culmea credulitatii,…iar a profita de produsul oferit simuland un protest de ochii lumii este culmea ipocriziei. “mourir pour ses idées” nu mai este poate actual dar a accepta sa fii platit in filme de calitate de catre un impostor…este o forma elevata de spaga. “As you like it…baby”
Bine ca au fost cei de la TIFF ceva mai fermi ca altfel tineretul glorios musca momeala … si inca cu fruntea sus!
un laic ar zice NOBLESSE OBLIGE… un ortodox CE ISPITA…
dar intre astea doua universuri diferite e ceva comun. nobletea sufletului. ea il ajuta intotdeauna pe om sa tina calea dreapta. pana la urma faptul ca RM sponsorizeaza asa ceva arata ca sunt nemernici, dar recuperabii. daka mergi cu gandul asta (ca fac si ei ceva bun) esti asezat bine.
Chiar nu cred ca e cazul sa apara asemenea discutii. Daca elimini asa toate sursele de finantare, sa vad ce evenimente culturale o sa mai avem. Nici festivalul berii la care mai vin unii-altii sa mai cante…n-ar mai fi moral, daca o iei asa
Separa viata profesionala de cea personala.Mergi acolo in calitate de spectator,ca oricare alt spectator ce se bucura de arta si de viata.Mergi in calitate de om care nu se priveaza de cultura.Sponsorii nu au legatura cu munca depusa de artisti,care nu merita sa fie afectati doar pentru ca ii ajuta cine nu ‘trebuie’:).
Esti un mare prost! Fi sigur ca TIFF-ul nu te vrea, orium si anul trecut n-ai facut altceva decat sa te fatzai pe la gala de deschidere sa vada lumea cu cine esti si vai ce mondenitate ai devenit! tu si cu partidu tau verde la suprafata, ca dedesubt e cam putrezit! Nu faci nimic decat dai din gura inutil.Ce sa zic mare dilema ! cu ce ocupi tu spatiu…nu meriti nene nici un sfat! Ramai in eco-ul tau, verde-n fatza!
@Dana Sabau: am putea şti cu ce te ocupi tu de îţi permiţi să îi critici pe alţii? Şi despre ce “partid” vorbeşti?! Commentul tău mi se pare plin de frustrare…tot verde-n faţă îţi zic şi eu.
Felicitari pentru site. Este excelent.
Du-te si fa-te auzit!E cel mai greu lucru pentru ca ar crede organizatorii festivalurilor ca anul urmator din cauza ta nu vor mai primi sponsorizari,…dar nu-i asa:)
Asadar pe cai …pe ei!Fii in coasta lor! Dumnezeu sa te ajute si sa fii biencuvantat …ca toti stramosii tai care iniantea oricarei batalii si dupa fiecare lupta slveau pe Dumnezeu cel in Treime .
si daca stateai acasa ce faceai? oricum eu vor face ce si-au propus.