Dem Rădulescu își întreba uneori studenții:
De ce credeți voi că toate personajele lui Cehov sunt așa de, cum să vă spun, “metafizice”? De ce-și pun atâtea întrebări, de ce se frământă neîncetat?
După o clipă de gândire, răspunsurile curgeau, unele mai iscusite decât altele.
“Nu, dragii mei”, venea, după vreme, verdictul profesorului care știa, deja, răspunsul:
“Știți de ce? Pentru că n-aveau serviciu.”
Povestea ne-a spus-o Oana Pellea la o conferință despre importanța contextului, organizată la București de Amrop (o companie de executive search care pune foarte mult accentul pe înțelegerea contextului înainte de a porni în căutarea candidatului ideal).
Vorbind cu Oana după conferință, mi-a venit în minte un exemplu mai puțin amuzant, dar mai dramatic despre ponderea pe care contextul și, mai ales, schimbarea lui o poate juca în destinul cuiva.
Vulcănescu, Eliade, Noica, Cioran, Țuțea. Înzestrări similare, contexte neasemănătoare, destine radical diferite.
Primul a sfârșit în închisoare, condamnat pentru crime de război (în numele datoriei civice pe care credea că toți intelectualii o au față de stat în vreme de război, acceptase funcția de subsecretar de stat la Finanțe în guvernul Antonescu). Și-a dat viața pentru a-și salva un coleg de celulă de la moarte în numele aceluiași simț al datoriei. Într-o Românie democratică ar fi făcut o carieră academică și politică sclipitoare.
Pe Mircea Eliade sfârșitul războiului l-a prins în afara țării. Ostracizarea la care a fost supus în anii de după război de către intelectualii parizieni pentru trecutul său pro-legionar l-a făcut să accepte oferta de a ține câteva conferințe și apoi de a deveni profesor titular al universității din Chicago. Această decizie i-a deschis drumul spre o construcție academică de notorietate mondială.
Pe Noica teroarea din anii ’50 l-a izolat la Câmpulung unde a întemeiat prima sa şcoală filosofică sui generis, la care s-a format, între alţii, Alexandru Paleologu. A fost şi el prins în malaxorul implacabil al noului regim, dar a scăpat viu din puşcărie, iar în următoarele două decenii a pus bazele unui model paideic care le-a oferit unor tineri studioși un refugiu intelectual din fața realității politice nedigerabile. Îndrăznesc să spun că, pentru filosoful păltinişean, răutăţile timpului sub care a trăit s-au dovedit fecunde (în Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru lasă impresia că ar fi reuşit să transforme chiar şi experienţa penitenciarului într-una formatoare). Nu ştiu dacă într-o alt fel de Românie, capitalistă şi liberală, şi-ar fi împlinit menirea cu aceeaşi asupra de măsură.
Pentru Cioran, rafinata cultură şi polisemantica limbă franceză au reprezentat cel mai fertil sol pe care şi-ar fi putut semăna vreodată neliniştile şi apoftegmele. La Bucureşti tânărul revoltat s-ar fi înăcrit scriind în cercul prea strâmt al limbii române, la Paris a avut șansa de a deveni unul dintre cei mai mari stiliști ai unei limbi de circulație universală.
Nici cu Țuțea contextul nu a fost blând. 13 ani din viață i-a petrecut în închisoare, iar în restul anilor trăiți sub dictatură a fost permanent supravegheat, marginalizat, cenzurat. În anii ’90 a fost redescoperit de o societate care căuta cu disperare să-și regăsească niște repere politice, morale, intelectuale antebelice. Geniul lui a fost, însă, unul oral. Cine a încercat să-i citească “opera” s-a izbit de un text greoi, prețios, arid, în total contrast cu oralitatea lui sclipitoare. Comparația cu Cioran mi s-a părut întotdeauna forțată. E puțin probabil că s-ar fi realizat ca scriitor la Paris. Șansa lui a fost România post-decembristă, orală prin excelență, fascinată de regăsirea libertății cuvântului și de polemica pătimașă care-i fusese refuzată atâta vreme. Probabil că, dacă ar fi trăit cu 50 de ani mai târziu, acest Socrate român ar fi cunoscut celebritatea în social media.
Nu stiu daca “inzestrari similare” si textul tau pare sa indice mai degraba contrariul, insa e drept ca si eu m-am intrebat adesea cum ar fi fost daca Dobrin ajungea la Real Madrid sau Dinica la Hollywood… Oricum cred ca in cazurile prezentate de tine nu e doar contextul, ca un fel de fatalitate, ce explica traiectoria unor personalitati ci propriile lor alegeri si personalitati. Si in orice caz cei care se ocupa de biografia unor mari personalitati au tendinta de a interpreta teleologic diversele etape ale vietii acestora si a gasi diverse legaturi de cauzalitate (sau chiar un determinism curat). Oricum ma bucur ca aduci in discutie astfel de personalitati din cultura romana a secolului trecut, ar trebui sa vorbim mai des despre ei.
Ca de fiece data, gasesc lucruri interesante de citit in paginile tale.
Ooo, da, oralitatea lui Ţuţea era perfectă pentru social media. Foarte interesant dialogul restituit aici. Adică rentierii începutului de secol XX, de pildă, erau mai neliniştiţi şi mai metafizici pentru că aveau mai mult timp. Mai mult timp de privit, contemplat, gândit, visat … Păi, nu ni se spune mereu că tehnologia zilelor noastre ,,grăbeşte” tot, ne face să ,,câştigăm” durate cronologice?( În principiu, ar trebui să dobândim rezerve de timp, ce parcă nu existau altădată…) Ce sofism!
Tutea, “geniu oral”?! “Socrate roman”?! Nu-mi vine sa cred ca atribui asemenea titluri unui om cu darul limbii, dar care n-a trecut niciodata – in mod sistematic – de pragul platitudinilor cu staif; ca sa nu mai vorbesc de cugetarile de-a dreptul inepte pe care anti-rationalismul si etnocentrismul sau le-au produs pe banda rulanta, cu un succes inspaimantator de mare in randurile oamenilor educati din tara asta.
Aceasta continua supraevaluare a lui Tutea arata cat de “provinciali” suntem in raport cu alte culturi ale Europei.
Dragos, tocmai aceste “accidente” istorice au facut posibile exploziile intelectuale de care vorbeai.