Ratarea pentru to(n)ti

Lucrul pe care mi-l aduc aminte cel mai bine din liceu este ca-mi doream cu tot dinadinsul sa se termine mai repede.

Nimic din ceea ce se intampla dincolo de poarta de la intrare nu parea sa aiba vreo legatura cu lumea reala. Din cosmarul care a durat patru ani mi-aduc aminte doar cinci chipuri luminoase. De la Daniela Oprescu, Valentin Stoica si Gabriel Sandoiu am invatat logica, rigoarea calculului matematic si gandirea algoritmica.

Sunt deprinderi pe care le folosesc zi de zi in managementul proiectelor. Alti doi profesori m-au ajutat sa-mi educ propriul gust in materie de literatura, iar daca astazi sunt infinit mai castigat decat 87% dintre conationalii mei, care nu citesc, le-o datorez Oharei Donovetski si lui Nicolae I. Nicolae. Toti acesti oameni, care si-au luat in serios meseria de educator, au facut-o in dispretul curriculei. Toate cunostintele si deprinderile care-mi sunt utile si astazi le-am invatat in ciuda sistemului si, de multe multe ori, in afara orelor de clasa.

Ceea ce face liceul romanesc cu mintea si sufletul adolescentilor este dezgustator. Nu stiu un alt cuvant care sa descrie mai bine mutilarea spiritului, la o varsta cand micul adult ar trebui sa-si dezvolte creativitatea, discernamantul si responsabilitatea. Sa asezi an de an doua sute de mii de tineri intr-o menghina care nu tine seama de interesele si pasiunile vreunuia, iata o opera demna de dr. Mengele!

La 14 ani, majoritatea adolescentilor sunt pasionati de muzica, de sport, de calatorii, de actorie, de calculatoare, de munte sau de filme. Nu de “matematica-fizica”, “chimie-biologie” sau “filologie-limbi clasice”. “Real” nu e numele unei pasiuni, e dimensiunea standard a unui pat al lui Procust care exista in stoc. Iar “uman” e dimensiunea cealalta.

Singurul lucru pe care liceul il cladeste cum trebuie este caracterul. Fara el, n-ai nici o sansa sa scapi cat de cat teafar. In fiecare an, pe portile liceului ies, randuri, randuri de ciungi, ologi si orbi. Din fericire, multe dintre aceste handicapuri sunt reversibile. Nu toate. Dar cei care reusesc sa si le depaseasca ajung sa faca filme de Cannes, sa conduca agentii internationale de publicitate, sa vanda americanilor tehnologii de sute de milioane de dolari, sa mute in Romania sediile diviziilor regionale de afaceri sau sa compuna melodii romanesti care fac inconjurul lumii.

De ani intregi aud ca avem un invatamant orientat spre performanta, iar nemultumirile grosului elevilor sunt expediate scurt in numele medaliilor obtinute la olimpiade. Sa ma ierte olimpicii internationali (daca citesc aceste randuri din America, Marea Britanie sau Canada), dar adevaratele varfuri ale societatii romanesti nu sunt ei. Intre varfurile de azi si rebuturile de ieri, din liceu, e o bijectie aproape perfecta.

Cel putin asa vad eu lucrurile in legatura cu liceul romanesc. Poate ca tu le vezi altfel. Dar indiferent cum stau cu adevarat lucrurile, poate ca e timpul sa discutam despre cum vrem sa arate tinerii profesionisti sau tinerii artisti de maine. Si despre cum pot fi ei ajutati sa nu se mai califice la locul de munca. Initiativa acestei dezbateri nu-mi apartine, dar ma bucur ca ea are, in sfarsit, loc.

Tinerii de la Asociatia Oricum au convins British Council si presedintia sa organizeze aceasta dezbatere la cel mai inalt nivel, in cadrul Youth Summit 2007. Pe www.youthsummit.ro, la sectiunea Blog, ai ocazia sa-ti spui parerea. Nu stiu care vor fi concluziile acestor discutii si nu stiu nici macar in linii mari incotro se vor indrepta ele. Dar stiu un lucru: ca nimeni nu va vorbi despre icoane. Pentru o dezbatere care-si propune sa schimbe cu adevarat lucrurile, e un inceput bun.

:: Citeste articolul integral in EvZ

  1. liceul ala care ti-a ciuntit tie spiritul ii da pe viitorii mecanici care iti repara tie masina ori de cate ori intri in sant…si pe inginerii pe care ii dispretuiesti atat si care iti construiesc casa…medicii care te trateaza(btw…un psiholog care sa te scape de frustrari ar fi bun) and the list could go on…poate ca nu e cel mai bun sistem de invatamant cu putinta,dar macar stii ca dupa ce termini poti sa iti iei o slujba…daca pentru oamenii superiori(sau ma rog,pentru cei care se cred deasupra timpurilor si a oamenilor langa care traiesc)el nu e nimic altceva decat un spital a la mengele…atunci vino cu argumente pertinente…oare sa continuu sa traiesc cu nostalgia real k?..sau sa nu mai sper ca vei scrie ceva mai bun si coerent pe viitor?…anyway..aveai mare dreptate-dragos bucurenci e un produs antipatic al societatii de consum…inceteaza sa te mai autopromovezi..ne-am saturat de branduri!!

  2. “In fiecare an, pe portile liceului ies, randuri, randuri de ciungi, ologi si orbi.”.. ca peste tot de altfel.. ce ne asteptam de la un nivel de invatamant intermediar?.. si eu m’am asteptat la mai multe.. sincer nu prea am avut senzatia ca am evoluat f. mult in perioada liceului; intr’adevar a fost o perioada de frustrari, dar asta din vina mea probabil (pt. ca nu am facut alegerea potrivita)… oricum profesorii si-au dat toata silinta sa ne indrume intr-un sens sau altul prin metode mai mult sau mai putin atragatoare..
    in ce mod ti-ai fi dorit sa te influenteze acea perioada?.. ce ti-ai fi dorit sa fie altfel?.. crezi ca celelalte sisteme de invamant (alte tari) au sanse mai mari de reushita in pregatirea elevului pt. viata?..

  3. din liceu ies mai ales armate de tocilari…lipsiti de viziune , dar ce conteaza, atata timp cat notele sunt mari…liceul ne limiteaza si asta se stie.si se mai stie ca nimeni nu-si doreste sa ramana corigent.
    voiai sa se termine mai repede… cunosc sentimentul; vreau sa stiu daca dupa ce s-a terminat au existat nostalgii, daca ti-ai mai dorit vreodata de atunci sa fii din nou licean…(din cate am auzit toata lumea traieste si acest sentiment).

  4. “Mutilarea sufletelor”,”opera demna de Mengele”,”orbi,ciungi si ologi”.Ma tot intreb cum reusesti sa-ti provoci niste “viziuni” atit de halucinante!?Probabil ca stai atirnat cu capul in jos,cu toate manualele de liceu agatate de git si-ncerci sa extragi “maxime” din Huestler,in timp ce fredonezi “Internationala”.E-adevarat ca invatamintul liceal secreta doza lui de prostie,dar n-o secreta prin toti porii si mai ales,prostia aia e de-a dreptul benigna in comparatie cu prostia mediatico-publicitara(din spuma careia te-ai intrupat)sau cu prostia doctrinara(pe care-o profesezi cu fervoare)!Filantrop si voluntar cum te stim,ai putea sa pui pe picioare un proiect de recuperare a “invalizilor de liceu”.Ai putea sa-i iei de mina pe “orbi”,pe “surzi” si pe “ologi”,sa-i internezi intr-o multinationala de publicitate si-apoi sa le faci niste clisme cu articolele tale din Evz.Sint sigur ca,in scurt timp,orbii or sa VADA iar surzii or sa AUDA!Numai ca “or sa vada enorm si-or s-auda monstruos”…exact ca tine.

  5. Dragos, as intreba de curiozitate, dar am o banuiala ca n-o sa raspunzi: tu ce note ai avut prun liceu? La mate, fizica, biologie, chimie etc? Nu de alta, dar sa intelegem de pe ce pozitii dai cu parul ;).

    Tinerii aia care zici tu ca in liceu doar “si-au format caracterul” si care-s acum apreciati prin vest (si chiar prin Romania, ca buni profesionisti) au mai invatat si carte, ca scoala romaneasca nu era si nu e totusi atat de rea. Doar cine nu invata ii gaseste numai bube in cap…

    Eu tare mi-as dori ca voi acestia, jurnalisti si reporteri din mass-media, care oti fi trecut prin scoala ca pisica prin apa, sa luati mai multe interviuri si sa-i lasati sa vorbeasca pe olimpicii aceia sau pe profesionistii recunoscuti prin vest. Pe studentul care este apoi angajat la NASA, sa-l intrebati PE EL daca numai prin “caracterul” din liceu a facut fata acolo.

    Ca jurnalisti, vi s-a dat nu doar putere in mana, dar mai ales responsabilitate. Faceti-va deci meseria cum ne-o facem si noi astia (tehnologii, doctorii, profesorii), daca vreti sa fiti respectati.

  6. eh, bravo tie atunci :). Deci nu doar caracterul ti l-a format scoala aia, dar te-a mai invatat si ceva carte ;).

    Scrie si de astea, lasand modestia la o parte, sa nu creada aia de-au trisat la bac ca esti de-al lor 🙂

Leave a Reply