Am urmarit pe net savuroasa punere la punct pe care ati comis-o, impreuna cu prietenul d-voastra pe Realitatea TV. Am ras o vreme, pentru ca ati facut-o cu haz si eu cred ca anecdota primeaza. Dar comedia a durat vreo jumatate de ora si mi-am dat seama ca, langa un moderator asa de sobru ca prietenul d-voastra, nimeni nu poate glumi la nesfarsit.
In definitiv, erati venit acolo cu treburi serioase: sa restabiliti adevarul istoric asa cum este el cuprins in Unica Relatare Adevarata si Istoriceste Exacta despre Comunismul Romanesc, si sa-l anihilati, profilactic, pe «micul Ponta» inainte sa devina «mini-micul Titulescu». Asa ca ati lasat gluma deoparte si ati spus si cateva lucruri serioase. Cateva grave. Vreo doua solemne. Celor serioase as vrea sa le raspund.
“Cred ca stiu mai multe despre comunismul romanesc decat stiu chiar si unii dintre congenerii d-voastra”
Mi-ati oferit o alternativa: ori n-am citit nimic despre comunism, ori n-am inteles nimic din ce-am citit. E o alternativa falsa, o dilema farfuridica din care nimeni nu poate iesi. N-am de gand sa va fac placerea si sa aleg raul mai mic. Va propun in schimb sa luam cele doua capete ale alternativei si sa le privim. Cu alte cuvinte, sa zabovim o vreme fata in fata.
Am citit probabil mai multa memorialistica de penitenciar decat unii dintre cei mai activi membri ai tineretului taranist sau liberal. Am dat prima data peste numele lui Turcanu in ’90, in marturia unui student care a facut cinci ani de puscarie, din care ultimii la Canal, pentru ca raspandise manifeste anti-comuniste. Marturia apare in «Iesirea din tunel» si e a bunicului meu. N-am indraznit niciodata sa-l intreb daca era acelasi Turcanu cu schingiuitorul de la Pitesti. De fapt, n-am vorbit niciodata despre asta. Cand a aparut «Iesirea din tunel», i-a dat tatalui meu un exemplar si el mi l-a dat mie. Atat.
Probabil ca am incercat sa compensez aceasta tacere, citind despre experienta altora. Cand imi vin in minte episoade crancene, nici nu mai stiu unde le-am citit: Steinhardt, Goma, Doina Jela, Zamiatin, «Rugati-va…», interviurile din «Memoria», «Aceasta iubire…», «Arhipelagul», «O zi din viata…», «Spovedania unui tortionar», «Le livre noir», «S-21, la machine de mort khmère rouge», sau poate Pavlovici, desi «Tortura pe intelesul tuturor» am citit-o mult mai tarziu. Eram avid sa cunosc represiunea si sa-i inteleg mecanismele. Sa pricep nu doar in ce fel, ci si cum a fost posibil acest cosmar.
Am studiat nu doar oroarea concentrationara, ci si mizeria cotidiana. Mi-ati propus sa-mi intreb parintii cum se traia «atunci». Credeti-ma ca am facut-o, de multe ori in exces. De fapt, nici nu-i nevoie sa ma credeti. Exista un volum, «Anii ’80 si bucurestenii», coordonat de Irina Nicolau, la compilarea caruia am dat si eu o mana de ajutor. Cateva dintre sursele orale transcrise in aceasta carte sunt inregistrari facute cu parintii mei. In sertarul cu acte personale, pastrez o declaratie-tip, sustrasa de la tatal meu, prin care informa Militia ca detine masina de scris.
Cred ca stiu mai multe despre comunismul romanesc decat stiu chiar si unii dintre congenerii d-voastra, amnezicii si nostalgicii. Sigur, nu e o experienta first-hand. Dar vreau sa cred ca, dupa ce m-ati trimis la biblioteca, n-o sa va vina ideea sa ma trimiteti si inapoi in timp.
Nu-mi pare rau ca va dezamagesc, dar am citit. Si nu numai istorie, pentru ca n-am cautat sa-mi cultiv doar un muzeu al terorii, cum au facut budapestanii. Am cautat explicatii si in cartile pe care prietenul d-voastra se lamenteaza ca nu le mai citesc tinerii de 25 de ani: un Orwell, un Popper, un Zamiatin, un Hayek, din pacate si un Volkoff, compensat de o metafora de Aitmatov mai mult frumoasa decat lunga, in fine, nu vreau sa va plictisesc. Si nici sa va conving ca am citit toata bibliografia obligatorie. Pentru ca n-am citit-o. Si nici nu cred ca exista o bibliografie obligatorie pentru cineva care nu vrea sa devina nici istoric, nici analist politic, nici autorul Unicei si Adevaratei Relatari. Dar am citit suficient cat sa fiu vaccinat la deriva totalitara.
“Sa vezi lucrurile dintr-o perspectiva marxista nu inseamna neaparat si sa vrei sa schimbi lumea cu instrumente marxiste”
Va marturisesc ca nu m-a surprins amploarea revoltei pe care am starnit-o, ceea ce m-a descumpanit a fost subtirimea argumentelor. Ma asteptam sa fiu pocnit cu «Critica programului de la Gotta» in figura, sa cad lat sub «Teoria plusvalorii», sa ma faceti de ras cu Antonio Negri, sa trageti in mine cu tot felul de autori marxisti ale caror nume sa nu le pot nici macar identifica. Cand colo, ce primesc? Jap, jap peste fata cu «Manifestul Partidului Comunist» si niste trivia din biografia lui Sartre. Am ras cu lacrimi cand i-ati atras atentia prietenului d-voastra ca faceti figura de «obsedati de comunism». Pentru niste obsedati, mi se pare putin.
Eu nu sunt un adept neconditionat al comunismului. Sunt un om de stanga, probabil dintre cei pe care comunistii ii detesta, pentru ca ma situez prea aproape de centru. Dar am un mare respect pentru marxism, pentru ca imi ofera instrumente cu care sa inteleg societatea in care traiesc.
Pareto a remarcat demult ca 20% dintre oameni consuma 80% din resurse. E un fapt pe care liberalismul se multumeste sa-l constate, in vreme ce marxismul il condamna explicit. Ati spus ca, la 25 de ani, e ipocrit sa-ti pese de mortalitatea infantila din lumea a treia. De fapt, 25 de ani e varsta la care o distributie de tip Pareto, in momentul in care ii percepi concretetea, iti face instantaneu greata. Cand ai varsta mea si citesti ca tratamentul profilactic al malariei costa 10$ si ca, totusi, in Africa, un copil moare in fiecare minut de malarie, nu-ti vine sa-ti bei linistit ceaiul in continuare.
Sa vezi lucrurile dintr-o perspectiva marxista nu inseamna neaparat si sa vrei sa schimbi lumea cu instrumente marxiste, de aceea nu fac apologetica terorii revolutionare. Cred ca nici o persoana cu vederi democratice nu are stomac sa digere idei comuniste primite de-a gata. Dar daca inlaturi programul violent, esenta marxismului nu dispare: raman clasele si absurdele inegalitati economice care le separa, ramane teoria capitalului, ramane o filosofie a istoriei. Iar cultura conte
mporana ar fi cu siguranta mult mai saraca fara scoala de la Annales, fara perspectivele de tip «grass-root» din stiintele sociale, fara micro-istorie.
In 2005, pentru prima data, la Live8, statelor din G8 li s-a cerut de catre cetatenii lor sa inceapa «lungul drum spre justitie», pentru ca actualele politici de comert cu statele lumii a treia sunt pur si simplu injuste. In secolul XIX ar fi parut incredibil, dar astazi o parte dintre cei in mainile celor care s-a concentrat capitalul au cerut ca el sa fie redistribuit acolo unde este nevoie de el. Si nu ca «ajutor umanitar», ci din «datorie umanitara». Adica nu din mila, ci «ca sa se faca dreptate». Vreti, nu vreti, asta e marxism.
“Ce e mai rau: sa spui ce spunea si Ion Iliescu sau sa faci ce facea si Ion Iliescu?”
In ce priveste regimurile comuniste, nu am alta tinta decat aveti si d-voastra: sa inteleg cum au rezistat ele atata timp, care au fost mecanismele durabile ale crimei. Doar ca pe mine nu ma multumeste explicatia care face recurs la caracterul criminal al comunismului. Si cred ca daca nu gasim adevaratul vinovat, suntem damnati sa repetam experienta cu o a treia dictatura, care nu se va numi nici «fascista», nici «comunista».
Perspectiva marxista mi-a oferit si in acest caz un instrument util: vazute ca un «capitalism de stat», cu capitalul concentrat in jurul aparatcik-ului, care controleaza echilibrul macroeconomic printr-o «dictatura a nevoilor», lucrurile incep sa capete sens. Mecanismele terorii pot fi astfel descrise cu mai mare acuratete. Pare o erezie, nu, sa condamni comunismul cu instrumentar marxist? Dar daca lasati o clipa cuvintele sa se elibereze de incarcatura lor afectiva si le ingaduiti o semantica ergonomica, erezia devine o idee ca oricare alta. O reprezentare posibila a lumii in care traim. Poti sa fii de acord cu ea, poti sa nu fii.
Numai ca multi dintre congenerii d-voastra au facut fixatie la o familie de cuvinte. Dupa ei, unele idei sunt de nespus. Aceiasi oameni care in anii ’90 luptau pentru pluralism politic si libertate de exprimare, organizeaza astazi mini-cruciade impotriva gandirii incorecte politic care nu scuipa-n san cand spune «comunism» si nu-l califica cu unul dintre adjectivele «criminal», «ilegitim» sau «falimentar».
Cand prietenul d-voastra m-a asezat in aceeasi oala cu Vadim Tudor, n-ati avut nici o tresarire amintindu-va ca Ion Iliescu ii numea pe intelectualii din Piata Universitatii legionari? V-a deranjat ca am reluat idei traficate de Ion Iliescu acum 16 ani: non idem est si duo dicunt idem. Ce e mai rau: sa spui ce spunea si Ion Iliescu sau sa faci ce facea si Ion Iliescu?
“Nimeni nu tine doliu 100 de ani”
As vrea sa credeti ca, pana la un punct, inteleg trauma care ii face pe prietenul d-voastra si pe congenerii sai atat de intransigenti. Si ii compatimesc, asa cum imi compatimesc parintii si bunicii, pe cei ale caror destine au fost mutilate de regimul totalitar. Stiu ca, indiferent daca ai sau nu dreptate, nu vorbesti de funie in casa spanzuratului. In dictionarul bunicului meu, probabil ca la cuvantul «comunism» apare figura lui Turcanu. Nu mi-am propus sa schimb asta. Nimeni nu poate schimba asta. Dupa cum nu mi-am propus sa conving pe cineva care a trait mai mult de 10 ani in comunism sa-l citeasca pe Marx cu alti ochi.
Am spus doar atat: spanzuratul e mort de 16 ani, iar de cand cu condamnarea regimului comunist, e ca si ingropat, asa ca de-acum incolo, grupul necrofililor veseli poate vorbi liber despre «funie». Am stiut ca veti stramba din nas, am stiut ca prietenul d-voastra se va crispa dureros, dar nimeni nu tine doliu 100 de ani. Iar suferinta nu da nimanui privilegiul infailibilitatii, nici nu te face izvor de morala publica.
Ajunsi in acest punct, mi-as dori foarte mult sa fiti de acord cu mine ca nu putem fi de acord. Si sa putem discuta si pe viitor cu umor si cu relaxare despre lucrurile care ne unesc sau care ne despart.
Desigur, puteti ramane la parerea d-voastra ca «n-am inteles nimic» si atunci intre noi se va aserne o tacere din care doar eu voi avea de pierdut. Sau puteti alege sa-mi concedeti ca nu putem fi de acord si intre generatia mea si a d-voastra va ramane inca un canal de comunicare deschis, de pe urma caruia generatia mea va avea cu siguranta mai multe de castigat.
Cu admiratie neconditionata,
Dragos Bucurenci
:: scrisoarea a fost publicata azi in EvZ
:: afla mai multe despre editorialul “Mortul din culpa” si reactiile pe care le-a starnit
Recunosc ca nu am avut timp sa citesc tot postul, dar am ramas surprins sa aflu ca vedeti in comunism o posibila solutie. Se pare ca nu ati inteles epoca comunista din Romania. Nu observati inca tarele pe care le-a lasat in urma. Nu observati ca si in China, exemplul comunist de succes drepturile omului nu sunt respectate. Capitalismul nu este o solutie foarte buna, recunosc, dar fata de comunism este cea mai buna. Reciti Carta drepturilor omului si veti afla motivele. Oricat de mult ati incerca sa cautati solutii in marxism, o societate de acel tip nu poate exista fara constrangerea unor drepturi fundamentale ale omului. Si asta mi se pare inacceptabil cu de pilda mi se pare inacceptabil si Patriot Act al lui Bush…
Dragul meu Dragos,
Cand iti ziceam, intr-un comentariu, cu ceva vreme in urma, unele lucruri despre Plesu, ca si despre posibila ridicare a capului care va fi sanctionata numai cand itirea ta va fi tot mai vertiginoasa si “obraznica”, sunt convins ca ma vei fi taxat drept anti-Plesu cu program… Ei bine, nu sunt, dar este evident ca domniile lor practica un discurs dublu.
Te rog numai sa reflectezi asupra cazului Liiceanu in raport cu aceeasi culpa (cazurile Musca, preotul Marchis si, inevitabil, Sorin Antohi). Va fi suficient sa vezi reactiile gurului de la Humanitas in legatura cu cei trei pentru a te convinge de dublul standard. Vezi, de asemenea, celebrele reactii ale lui A. Plesu in scandalul dedicatiilor in care l-a tarat in mocirla pe A. Marino, sprijinit in atac de bunul lui prieten Liiceanu.
Sa te fereasca Dumnezeu sa iti explice ei cum e cu comunismul…
Si oricate greseli ai face, din nestiinta, din incapacitatea de a sesiza corect un detaliu sau altul, te prefer atat timp cat iti pui intrebari pe care ei nu si le pun sau refuza sa le raspunda, dupa cum te prefer daca te vei intreba mereu “De ce?”, in spiritul indoielii metodice carteziene. In fond, cu ingeri sau fara, cu Humanitas-Liiceanu sau fara, important este sa ne respectam principiile clamate si sa gandim cu capul nostru… chiar si cu riscul de a-i enerva pe acesti guru ai vremurilor pe care le traim…
Dar va veni si vremea sa strigam “Imparatul e gol!”…
Florin
Domnule Bucurenci!
eu NU cred in marxism, ci in crestinism. Dar am trait in comunism 23 de ani, in chiar tara in care comunismul s-a infaptuit si realizat ca proiect social, si a dat nastere Gulagului, spitalelor de psihiatrie pentru spalarea creierilor, nivelarii oamenilor(ceea ce elinii numeau isokephalia)…am si facut armata in acel regim. Prin urmare, pot spune cu deplina responsabilitate ca am cunoscut pe propria piele comunismul. Si mai pot spune ca acel regim nu a fost DOAR demonic, inuman si corupt! Cred ca actualii acuzatori ai comunismului au ceva de ascuns. De pus in surdina! Si daca nu se va umbla serios la nuante, la o privire diferentiata asupra acelui regim atroce, riscam sa cadem din nou intr-o plasa dura, rigida, aceea a lesnicioasei condamnari a toate si a toti, in afara propriei persoane. Perfect de acord ca nu se poate sa acorzi credit doar celor cu vederi liberale, pro-occidentale, ca si cum acestea pot oferi, singurele, binele comun. Modernizare nu inseamna doar capitalism…iata, ca dovada, cata modernizare a adus liberalismul post-comunist in RO in acesti ultimi 17 ani??? In materie de metrou, de pilda, avem doar 3 statii date in folosinta in aceasta perioada…Civilizatia e altceva decat sufletul uman!
cam tulburator ce spui, dragos. uite, citeste cand ai timp asta:
http://soirs.weblog.ro
de mai multa vreme imi dau seama ca oamenii astia incept sa provoace in jur un anume sentiment de inadecvare – nu stiu la ce, la timp, la spatiu, dar inadecvarea lor ramane, chiar si pentru cei care declara ca-i iubesc.
Dupa articolul asta, dl. Bucurenci imi pare omul inteligent care a spus cu usurinta o prostie, iar acum depune mari eforturi intelectuale pentru a o sustine.
Dl. Bucurenci isi declara admiratia fata de marxism, pentru ca, lasa dl. Bucurenci sa se inteleaga, marxismul a inventat umanismul si, ca sa fim rautaciosi, poate chiar si crestinismul.
Marxismul e o constructie intelectuala complexa. Doar pentru ca exista idei si valori desprinse din corpul initial, care sunt valabile si astazi, nu inseamna ca putem valida intregul construct. De aceea, ar trebui ca termenul “marxism” sa fie folosit cu mai multa precautie in discurs. Exagerand putin, sunt sigur ca pot fi gasite valori pozitive chiar chiar si la baza nazismului.
Cred ca dl. Bucurenci a vrut sa spuna ca are o orientare politica de stanga. Nu mai trebuie mentionat aici si numele marxismului. Stim cu totii ca polul social a filtrat meticulos marxismul, suficient cat sa nu fie confundat cu produsul prin excelenta al marxismului, comunismul.
Dl. Bucureci a tinut sa fie exagerat de explicit, a deviat putin de la mesajul pricipal pe care a vrut sa-l transmita, iar acum se incapataneaza sa intemieze riguros devierea.
Cat despre florin, cred ca a uitat ca aici nu vorbim despre oameni, ci despre idei. Hai sa criticam ideile, daca simtim nevoia s-o facem.
Salut Dragos,
Eu cred ca faci o confuzie.
Il citezi pe Pareto care a spus ca 20% dintre oameni consuma 80% din resurse. Este adevarat ce spune la nivel planetar. Dar nu este adevarat in interiorul societatilor occidentale. Si aici este confuzia. In limbajul comun comunismul este o ideologie un sistem politic/ideologie de organizare a unei societati, si prin societate se intelege tara/stat national. Nu vorbim despre comunism ca sistem politic de organizare a lumii in intregul ei. Deci saracia din Africa nu are nimic de a face cu liberalismul sau comunismul. Nu vei gasi solutii pt abolirea ei in marxism. Fiindca marxismul nu se ocupa cu relatiile intre state, multinationale, diferente culturale si alte o groaza de probleme care intervin aici.
Si daca am continua discutia comunism/liberalism in termenii adecvati(organizarea unei societati) am putea doar compara rezultatele practice ale liberalismului si ale comunismului. Cine a facut mai multe pt clasa muncitoare? Liberalismul continuat in vest dupa al doilea razboi mondial sau comunismul implantat in Est? Raspunsul este evident, nu?
Si inca un comentariu, poate mai important ca cel dinainte.
E mort spanzuratul de 16(17) ani, dar inca nu a parasit casa. Eu cred ca este indecent sa vorbim despre funie, deocamdata cel putin.
Mda…
M-a amuzat mult viteza de reactie a “protipendadei” gindirii romanesti. Ma intreb citi au observat aici adeverirea unei conjecturi din “Mortul din culpa”, preluate pe larg in scrisoarea deschisa.
Ceea ce pun la indoiala este, de fapt, masura in care ati fi un “reprezentant” al generatiei tinere. Din relatarile amicilor din tara reiese ca de fapt noua generatie (ma refer la studenti, evident… de fapt, la acei tineri care gindesc – sau ma rog, incearca, sau pretind, ca gindesc) e mai degraba placida… ca priveste cu adoratie (!) spre Liiceanu et co.
Daca asa e, articolele dumneavoastra sint cu atit mai benefice…
Bursucu
Fabuloasele lecturi pe care le inghesui intre noi si paralogismele tale aiuritoare, nu fac decit sa demonstreze ca, oricit ai citi, lumea ramine un loc INCOMPREHENSIBIL pt tine.Esti ca un put de petrol din care nu se poate scoate decit petrol(si eventual,ceva gaze).Faci parte din specia aia de spongieri,de “absorbante” bibliografice,din care,atunci cind le storci,picura doar km de titluri,kg de autori si evident,cisterne de umori emfatice.Crezi ca daca, in jurul “tiribombei” tale de ineptii, plantezi numele apotropaice ale lui Goma,Popper,Orwel,etc,poti sa dormi linistit.Rizi de “subtirimea” argumentelor lui A.Plesu,dar nu te-apuca plinsul cind debitezi “aforisme” tetanizate de genul:”Eu nu sint un adept neconditionat al comunismului; respect marxismul pt ca-mi ofera instrumente cu care sa inteleg lumea..;daca inlaturi programul violent,esenta marxismului nu se schimba..”etc.Toate postulatele marxismului au fost ruinate cu mult inainte sa te nasti,dar pt tine ele sint la fel de proaspete ca pt genitorii lor!Daca in marxism mai exista farime de idei rezonabile,(chiar si asa,simpliste si lipsite de originalitate)ele nu pot fi sustrase mecanicii general-mistificatoare ale Teoriei,decit printr-un artificiu mefient.”Marxism” e numele intregii doctrine colportate de Marx si nu al unor unor frinturi selectate “cu grija”.Marota care te bintuie sustine ca, daca jupuim marxismul,daca-l castram si-l decapitam, adica daca inlaturam din el tot ce e malign,vom obtine,miraculos…tot marxism!Or,esenta marxismului e tocmai eroarea maligna,e obsesia revolutiei permanente,a salvarii lumii (chiar impotriva ei insasi)si nu constatarea banal-umanitara..ca lumea e nedreapta!Sa vezi lumea din perspectiva marxista inseamna ,in primul rind, sa legitimezi teroarea revolutionara,s-o pui in miscare, chiar daca refuzi s-o practici tu insuti!Constati,cu un cinism infiorator, ca fara “emanatismul” marxismului, cultura ar fi fost deposedata de “scoala de la Anales”,de “grass-root”-uri si de alte farfasticuri penibile.Nu te gindesti ,insa,ca fara porcaria asta de marxism, lumea ar fi fost un loc infinit mai uman si mai populat… cu vreo suta de milioane de semeni de-ai tai.
“…in cazul cand insasi esenta unor personaje obisnuite consta tocmai in acest caracter constant de MEDIOCRITATE incurabila sau, si mai degraba, cand in pofida tuturor straduintelor extraordinare ale acestor indivizi de a evada cu orice pret din fagasul comun al mediocritatii si rutinei, ei sfarsesc inevitabil prin a recadea pe acelasi fagas ca expresie a platitudinii- atunci aceste personaje capata si un caracter oarecum tipic de mediocritate, care nu vrea in ruptul capului sa ramana ceea ce este si cauta, cu orice pret, sa devina original si de sine statatoare…”
In aceata perioada este la moda sa fii extremist.
Toba de tinichea suna!!! Domnisorul bucurenci si-a facut intrarea!(usa din fata era deschisa)
Iar ma bag si eu in discutie. Nu de alta dar chiar ma intereseaza subiectul. Asa ca am doua intrebari:
1. De ce a aparut in dialogul tau cu Plesu aberatia asta de concurs “cine citeste mai mult castiga”? Ce relevanta are volumul de carti citite pentru o astfel de dezbatare, dat fiind ca oricat de mare ar fi acest volum, nici tu nici Plesu nu ati avea cum sa retineti mai mult de cateva pagini (asta fiind o lege a memoriei umane). Nu-i mai simplu sa spunem ca argumentul lui Plesu este unul ad hominem, lipsit de orice “umilitate” (o vorba tot a lui)?
2. Care sunt totusi argumentele tale pentru care ideologia comunista e una legitima, si nu merita sa fie condamnata ca una care duce invariabil la sisteme totalitare si “samavolnice” (vorba unui alt “iubitor” de ideologie comunista)?
Si acum o intrebare mai relaxata:
3. De ce nu-ti faci blogul pe WordPress?
Se pare ca lumea comenteaza des pe aici, insa comentariile sunt f. greu de urmarit. Iar povestea cu tastarea codul anti-spam imi scoate peri albi 🙂
Aria de acoperire a discutiei este mult prea vasta si incepe sa para ca si cum hector si ahile se alearga prin labirintul minotaurului:). Labirint care creste in fiecare zi si din ce in ce mai multi oameni incep sa alerge dupa eroii nostri, iar saracu minotaur e din ce in ce mai turmentat.
Se putea purta o discutie rationala pe valori (stanga-dreapta-whatever) sau o discutie pe instrumentar, sau pe rezultate etc. De la etichete atasate prea simplist unei substante de altfel rezonabile am ajuns pur si simplu la un scandal. Scandal in care nici macar nu se mai arunca cu valori si argumente, ci cu etichete, apeluri la autoritatea unor bibliografii intinse si atacuri la persoana, iar “rationalitatea colectiva”:) muribunda este lovita cu retorici magistrale. As prefera sa vad intelectuali romani care sa construiasca logic cu valori si argumente, nu retorici din placerea scandalului. Sper ca discutia sa continue mai departe de atacurile si apararile la persoana, pentru ca tema este in mod evident valida.
Tip o’ the hat, D.D. & mezzanine,
Cezar
Salut Dragos, Teo sunt, de la Cafe Deko, cu Cuvintele vulgare, stii tu. Te-am tag-uit si nu stiam cum sa te anunt altfel, damn noob 🙂 Asa ca, consider yourself tagged 🙂
Ah, mais oui, stiai ca la Limbi Straine s-a lucrat pe un text al tau, care a primit titlul de: “This Spring Zen is cool”? Si ca azi mi-am luat Cotidianul, in asteptarea cartii de maine, si iar am dat peste numele tau? 😀 Am inteles ca tot scandalul asta e un conflict de generatii, intre proasta interpretare a lui Plesu & Liiceanu, care nu fac diferenta intre ideologia de stanga si comunismul romanesc, si afirmatiile tale, cum ca ai crede in Che&co. Dixit.
Spolierea africanilor de catre Occidentul scarbavnic prin imperialism economic si politici comerciale tip Pareto.
Esti tare ba baiatule, pacat pentru tine ca au trecut vremurile alea. Ai fi fost un sef de brigada UTC de invidiat. Ce sa-i faci, ai avut ghinionul sa te nasti prea tarziu.
Partea cea mai hilara este ca tipii din videoclipul asta http://youtube.com/watch?v=wgQToMKIiSo carora le ceri sa dea exemplu de “datorie umanitara” habar n-au de tine si de G8. Ha, ha, ha.
Salut Dragos,
Excelenta scrisoarea ta! Observ ca la noi nu se face diferenta intre comunism si comunism totalitar. Din pacate la noi democratia schiopateaza si recent observ ca exista tendinta de a se baga pumnul in gura, ingradind libertatea de expresie si gandire (vezi si noua lege a cultelor). Problema este de fapt ca nu se inteleg principiile democratiei, multi vazand democratia ca pumnul majoritatii in gura minoritatilor.
O problema grava este ca se incurca borcanele cand se vorbeste de comunism vs. capitalism. Cand se dau exemple de tari comuniste vs. capitaliste se pierde din vedere un lucru: ca tarile comuniste au un comunism impus, nu democratic. Faptul ca in comunism oamenii erau trimisi la munca silnica era o consecinta directa a totalitarismului.
Mi se pare foarte ok sa condamni fostul regimul comunist din romania si in general toate regimurile autoritare, dar e o grava eroare sa condamni comunismul ca ideologie. Comunismul este utopic pentru ca omul este condus de egoism. Nu cred ca va putea exista societate comunista, ci poate cat mai aproape de comunismul acesta utopic.
Ref. la distributia resurselor, Laurentiu zicea ca 20-80 se aplica doar la nivel global, insa din cate stiu eu acest lucru este adevarat si in interiorul tarilor bogate. Oricum in mod cert in Romania e adevarat, conform unor statistici BNS.
Plesu a zis ca e ipocrit ca la 25 de ani sa iti pese de mortalitatea infantila din lumea a treia?? Sunt de-a dreptul socat. Nu inteleg. I mean WTF?! Eu m-am cam lamurit in privinta maj. intelectualilor din Romania si am o senzatie de voma cand aud de unii. Imi pare rau, dar cei care ar trebui sa traga societatea in sus, o trag la fund. Poate ca e bine, ca o sa invatam si noi sa gandim singurei, fara a mai fi “ajutati” de intelectuali.
PS: Ziceai intr-un post ca esti spre calea lunga spre vegetarianism 🙂 Eu sunt vegan 😀 Iti recomand http://www.svr.ro
“Gotha” se scrie cu th, nu “Gotta”. Sfatul domnului Plesu cu mersul la biblioteca nu pare asadar tocmai lipsit de temei…
e trist ca un om de 25 de ani, dupa istoria ultimelor decenii, mai poate crede ca marxismul merita o reabilitare. Poate ca intreg carnagiul de sorginte marxista din ultimul secol nu va e suficient pentru a concede ca ideea e principial oribila si anti-umana. Principial, nu conjunctural! Marxismul este un umanism??? Alo!! Wake up! Despre ce “om” e vorba in acest umanism?
c.
PS De ce nu faceti un partid marxist? Sau de ce nu cereti azil politic in Cuba? Sau e mai caldut in postura de vedeta media?
hmm!
Dragos, asta e cel mai uncool lucru pe care l-ai facut in viata ta. am ramas foarte uimit sa vad ce pareri ai curaj sa exprimi, tu, ala cu Smartu! cand in Romania e un subiect tabu si dupa cum arata comentariile, o sa mai fie inca multa vreme. intr-o zi parca vad ca o sa trebuiasca sa ceri azil politic, ca or sa vina sa iti ia gatu :(. or sa treaca in orice caz multi ani pana cand o sa putem discuta unii cu ceilalti despre stanga.
ai zis si pt mine!!! te rog numa sa nu o faci doar pt ca uneori e cool sa fii uncool. pt ca unii chiar cred in ideile astea , fara sa fie neinformati, naivi, extremisti, prostani, nostalgici sau mai stiu eu cum.