Sunt nascut si crescut la bloc. Prima copilarie, amintirile din comunism, locul de joaca de dupa gradinita, drumul spre scoala – toate au aceeasi culoare: cenusiu. Celelalte pete de culoare sunt accidentale si se topesc inevitabil in culoarea betonului armat care transformase Romania intr-o imensa puscarie.
Spre deosebire de francezi la 1789, noi n-am avut privilegiul caderii Bastiliei, pentru ca asta ar fi insemnat sa dinamitam jumatate din orasele tarii. Asa ca am continuat sa ne traim destinele la conserva, incercand sa regasim intre peretii prefabricati obiectele personale pe care fiecare detinut le predase la intrarea in totalitarism: individualitatea si libertatea.
In anii care au urmat, betoanele care deseneaza harta Romaniei urbane au devenit pentru multi romani doar o extensie multiramificata si convenabil de concreta a unui Zid al Plangerii pe care fiecare il poarta cu sine. Mai multe generatii isi plang intre patru pereti tineretea pierduta, destinele frante, carierele ratate. Lipsita de gardieni, dar populata in continuare cu detinuti, puscaria de ieri s-a transformat intr-un imens ghetou.
Din fericire, intre cei care n-au reusit sa evadeze s-au gasit destui care sa ia in raspar mistoul istoriei si sa faca, la randul lor, misto de cei care n-au cunoscut betoanele. Bucata mea preferata din Parazitii incepea cu „Venim dintre blocuri si de-aia dam beton si iubim tot ce tie si se pare monoton”.
Succesul culturii de cartier in randul claselor educate si mai putin defavorizate economic are o explicatie si in aceasta distributie destul de echitabila a betoanelor. In vreme ce drogurile, curvele si violenta sunt specifice doar anumitor zone ale oraselor, cultura blocurilor si a alcoolismului in Romania este cvasiuniversala.
Daca nu faci ceva ca sa i te opui, statul la bloc, ca si alcoolismul, sfarseste prin a te aliena. Im-potriva acestei alienari, lupta cultura de cartier si arta urbana, cu graffitiuri destepte si incomode si cu versuri mai noi, dar la fel de percutante, care le vorbesc puscariasilor pe limba lor.
Cei care refuza sa se resemneze in fata oceanului cenusiu aleg sa imblanzeasca betoanele, fie acoperindu-le suprafetele cu un discurs alternativ, fie preluandu-le ca atare in muzica, dans, teatru sau cinema. In „Marilena de la blocul P7”, de exemplu, discursul cinematografic redeseneaza cu mare sensibilitate harta unui „oras al zeilor” romanesc. Este un film care scoate, la propriu, emotie din piatra seaca.
Un exemplu si mai recent este spectacolul „Block Bach”, al Teatrului Odeon, in care coregraful Alexandru Dabija si Amir Kolben imblanzesc blocul pe muzica de Bach. Razvan Mazilu, Monica Petrica, Coca Bloos si CRBL construiesc o poveste incredibil de cursiva, care, desi alcatuita din zidaria cotidianului, se tine (si te tine) neasteptat de bine.
Breakdance pe muzica de Bach (CRBL rulez!) si Razvan Mazilu dansand pe o pista rulanta de fitness – iata numai doua dintre momentele de varf ale spectacolului, care vorbeste despre stranietatea statului la bloc si, in acelasi timp, despre firescul coplesitor al acestui mod de locuire.
Adauga la asta vizualurile semnate Casa Gontz, care-ti fura privirea jucandu-se cu balcoanele si ferestrele monotone ale blocurilor intr-un adevarat tur de forta iscat, vorba poetului, „din bube, mucegaiuri si noroi”. Pentru cineva nascut si crescut la bloc, „Bloch Bach” este de-a dreptul o rascumparare. Respect, Amir Kolben si Teatrul Odeon!
“venim dintre blocuri, de-alea din beton/si iubim tot ce tie ti se pare monoton” ar fi varianta corecta. daca nu ma crezi, intreaba-i 🙂
Interesanta e nostalgia pentru blocuri si pentru cenusiu… nu-mi pot da seama daca e doar asocierea dintre locuri si momente sau ceva mai mult – o cultura a blocurilor.
Ne simtim mai in siguranta “printre blocuri”?
era intr-o vreme o manie pe internet cu un post pe un blog, parca, despre copilaritul la sfarsitul anilor 80/inceputul anilor 90. Toti cei nascuti intre 78 si 88 (sa zicem)lesinau de nostalgie auzind vorbindu-li-se de guma turbo, suc TEC si joaca printre blocuri. Uite ca exista umanizare a cenusiului si fara grafitti sau parazitii
De ce crezi totusi ca o revolutie facuta radial ca la francezi ar fi condus la distrugerea blocurilor in Ro?
Apoi gandeste-te totusi ca majoritatea romanilor stau totusi in case ce arata mult mai rau ca apartamentele…
In the end io cre ca apetitul instaritilor pt. subcultura se explica prin viziunea neconentionalista despre organizarea sociala si refuzul a tot ceea ce este oficial.
Chestia e, ca la mine in cartier chiar se da Bach la tot cartieru’!! Mai precis, anul trecut toata vara, a bagat unu’ sau una ca habar nu am, numai muzica clasica, pian!! In primele zile nu-mi venea nici mie sa cred dar a tinut-o asa vreo 4 luni, aproape ca nu am mai auzit manele sau altceva de genul 🙂 E pe bune faza! Poate mai baga si vara asta, hopefully 🙂
Alexandru Dabija e regizor, nu coregraf, si inca un mare regizor al teatrului romanesc. E inca o mostra de ignoranta si superficialitate marca Dragos Bucurenci.
Mersi, Andrei, ptr precizare. Cred ca si eu si cititorii blogului stim cine e Alexandru Dabija…
Daca observi, scrie “coregraful”, nu “coregrafii”. In textul trimis de mine scria “regizorul si coregraful Alexandru Dabija si Amir Kolben”. Este o eroare a ziarului, pe care le-am semnalat-o.
E drept ca, atunci cand am publicat textul pe blog, am facut copy/paste de pe site-ul Evz, cum fac de obicei, ca sa preiau versiunea finala a textului (se mai intampla uneori ca redactia sa taie o propozitie sau doua din lipsa de spatiu si nu vreau sa pacalesc cititorii).
N-am mai stat sa recitesc textul, mersi ca ai facut munca de corector in locul meu. Stai pe-aici, s-ar putea sa te faci util…
“Un exemplu si mai recent este spectacolul „Block Bach”, al Teatrului Odeon, in care coregraful Alexandru Dabija si Amir Kolben imblanzesc blocul pe muzica de Bach”.
Asta scrie in text si ma indoiesc ca cei de la evz taie la acest mod. Poate iti taie paragrafe (eu te-as taia de tot) dar nu “regizorul” pentru ca nu castiga mare lucru. Ca sa nu mai zic ca o exprimare de genul “regizorul si coregraful Alexandru Dabija si Amir Kolben” e cat se poate de nefericita in opinia mea.
Ma bucur totusi ca ti-am putut fi de folos cu ceva. Maine-poimaine ajungi ca Lenin sa te trezesti dimineata si sa afli ca ai scris vreo 50 de volume si tu nu stii prea sigur ce contin. Ura!